12 noodzakelijke maatregelen als je gaat sporten in de hitte

Gaan sporten in de hitte? Dat kan gewoon. Nu ja, gewoon … Het vergt natuurlijk wel een extra goede voorbereiding en wat extra maatregelen. 

Risico’s van sporten in de hitte

Eerst even de risico’s van sporten in hitte. Als het warmer is dan 28 graden is sporten een risico voor iedereen, hoe fit je ook bent. Natuurlijk is je lichaam slim: je huid krijgt een betere doorbloeding en je gaat meer zweten als het zo warm is.

Bij intensieve beweging kan het echter voorkomen dat je te veel vocht verliest en dat je lichaam niet meer goed kan afkoelen. Daardoor kun je hittekrampen of een zonnesteek oplopen. Vooral dat laatste kan gevaarlijk zijn. Om over een hitteshock, die levensbedreigend is, nog maar te zwijgen.

Bij activiteiten als surfen of kajakken heb je genoeg verkoeling, maar in het water is het juist weer verraderlijk dat je, vooral met de sterke zonkracht van nu, verbrandt zonder dat je het doorhebt. Als je op de fiets zit of loopt, liggen er weer andere gevaren op de loer. Tref dus zeker de juiste maatregelen als je met dit weer je sportschoenen aantrekt.

1. Smeer je in met een hoge factor

Ga de deur niet uit zonder je in te smeren en als je gaat sporten doe je dit met minimaal factor 50. Kies voor een zonnebrandcrème die waterproof is. Smeer jezelf om de twee uren in.

2. Hydrateer

Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, ook voordat je dorst hebt. Drink voor je activiteit alvast een paar glazen water en neem genoeg drinken mee. Drink tijdens het sporten naast water isotone drankjes. Isotone drank is water met een hoeveelheid opgeloste deeltjes (zout en suiker) die overeenkomt met iemands ‘lichaamswater’. Isotone drank wordt snel opgenomen in het lichaam.

3. Eet normaal

Ondanks dat je in de hitte misschien minder honger hebt, is het voor het sporten van belang dat je eet. Probeer voor het sporten hetzelfde en evenveel te eten als je gewend bent. Van onder meer mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen krijg je veel energie.

4. Vermijd het warmste deel van de dag

Het is prima om actief bezig te zijn in de hitte, maar hou je tussen 12:00 en 15:00 uur alsjeblieft even gedeisd. Dit is het warmste moment van de dag, een prima moment om in de schaduw te lunchen en te ontspannen. Vroeg in de ochtend of ‘s avonds zijn tijdens de hitte de beste uren om te sporten.

5. Sport zo veel mogelijk in de schaduw

Als je bijvoorbeeld gaat skaten of voetballen op straat, doe dat dan uit de zon. Als je gaat mountainbiken, ga naar het bos. Probeer zo veel mogelijk de schaduw op te zoeken voor je outdoor-activiteiten.

6. Bouw rustig op

Ga met dit warme weer niet in een keer voluit. Bouw aanzienlijk rustiger op dan je gewend bent, zodat je lichaam kan wennen aan de hoge buitentemperaturen.

7. 70 procent is de max

Ga sowieso niet helemaal voluit in de hitte, maar pas je niveau aan. Hou zeventig procent van je normale inspanning aan, dan zit je goed.

8. Draag een hoofddeksel

Draag als het kan een hoofddeksel tegen de zon. Kies wel voor een lichte kleur, het liefst wit. Donkere kleuren trekken net meer warmte aan en houden die vast.

9. Hou je hoofd koel

Letterlijk. Koel je hoofd af en toe met water of een natte handdoek. Ook dit helpt oververhitting te voorkomen.

10. Ventileer

Kies voor ventilerende kleding waarin je goed kunt zweten. Ook hierbij kies je voor lichte kleuren.

11. Check je urine

Hou bij een langdurige activiteit je urine in de gaten. Opvallend donkere urine wijst op uitdroging.

12. Denk na

Al deze bovenstaande maatregelen bestaan niet voor niets. Sporten in de hitte brengt de nodige risico’s met zich mee, dus gebruik vooral je gezonde verstand. Als je twijfelt of het wel gezond is, sla je het best een keertje over. Je kunt altijd ‘s avonds laat of ‘s morgens vroeg nog gaan sporten.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
12 noodzakelijke maatregelen als je gaat sporten in de hitte
Sluiten