Sander
Sander Health 11 okt 2019

Afvallen? Dit zijn 5 effectieve manieren van intermittent fasting

Intermittent fasting is een van de meest populaire methodes om af te vallen. Alleen is het niet één methode, maar zijn er net verschillende opties. Welke voor jou werkt? Dat zul je zelf moeten ervaren, maar wij lijsten ze in elk geval al voor je op. 

Intermittent fasting

Intermittent fasting is eigenlijk geen dieet, maar een compleet andere benadering van voeding. Het is niets meer dan het selecteren van een periode waarin je (niet) eet en wordt daarom ook wel periodiek vasten genoemd.

Het vasten houdt in dat je niks eet, en alleen water, koffie, thee of andere calorievrije dranken drinkt. De rest van de tijd mag je eten en drinken zoals je altijd zou doen. Mag jij je zelf afvragen of dat bezoek aan de snackbar überhaupt een goed idee is.

Denk je nu: ‘Ja, dat wil ik proberen’, dan is het goed om te weten dat er zoals gezegd dus meerdere varianten zijn. Je kunt namelijk het tijdsframe waarbinnen je vast op hele verschillende manieren indelen. Check deze lijst hieronder en je weet ze allemaal.

16/8 fasting

Voor velen de populairste variant waarbij er voor zestien uur lang wordt gevast. Als het snelle rekenwonder dat je bent, heb je berekend dat er acht uur op een dag overblijft om je kwark, groenten, fruit, vlees en die Snickers naar binnen te werken. Idealiter eet je binnen deze uren twee tot drie maaltijden met volwaardige voeding, waarbij de inname van eiwitten redelijk hoog ligt.

Een voorbeeld van hoe een dag volgens deze methode er uit ziet: je eet tussen 12.00 en 20.00 een brunch, snack en diner, daarbuiten eet je (uiteraard) niets. Je kunt de uren zelf indelen zoals jou uitkomt.

Het voordeel is dat je in principe alleen je ontbijt hoeft over te slaan. Sommigen slagen hier sowieso al in, dan is het alleen maar zaak om op een ander moment minder te snacken. Deze variant zou dan ook het gemakkelijkst zijn om vol te houden. Als jij echter iemand bent die pas functioneert na een ontbijt, kan dit je productiviteit in de ochtend doen kelderen.

Alternate-day fasting (ADF)

De eerste 24 uur van zijn gereserveerd voor vasten. Binnen deze tijd mag je slechts vijfhonderd calorieën consumeren, in één maaltijd of verspreid over de dag. Hierbij moet 40% van wat je eet uit eiwitten bestaan. Dat is streng, maar de 24 uur daarop mag je eten wat en wanneer je wilt.

Die cyclus blijf je herhalen. Het voordeel is duidelijk: een hele dag eten wat je maar wilt. Het nadeel is net zo duidelijk, want een hele dag doorkomen op slechts vijfhonderd calorieën is zwaar, helemaal als je vaker wilt sporten. Deze manier heeft dan ook niet onze absolute voorkeur.

5:2 fasting

Deze optie is wat toegankelijker: je plant je de week zo dat er twee dagen zijn waarop je vast. Op deze dagen eet je maximaal vijfhonderd calorieën. Dit geeft je de vrijheid om de overige vijf dagen te eten zoals je normaal zou doen.

We willen nu niet je dag verpesten, maar let er natuurlijk wel op dat je tijdens de vijf dagen eten niet helemaal los gaat op burgers, bakken ijs en bier. We zijn immers bezig met afvallen, laat het niet zover komen dat jij in vijf dagen meer naar binnen werkt dan een ander in zeven.

24 uur vasten

In het verlengde van de 5:2-variant ligt deze, en de naam zegt het eigenlijk al: voor 24 uur lang eet je helemaal niks. Maar, dan ook echt helemaal niets. Zelfs geen snotjes, viespeuk. Doe dit één dag per week. De rest van de dagen kun je eten zoals je wilt. Enfin, niet helemaal alles, je snapt het wel.

The Warrior Diet

Sowieso de prijs voor de stoerste naam. Hierbij ben je twintig uur per dag aan het vasten. Iedere dag. Dat betekent dat je er in die vier uur die overblijven een eetfestijn van kan maken met één grote maaltijd. Denk à la Dwayne Johnson. Zo ziet elke dag van de week er uit.

De kans is groot dat je snel gewicht verliest door de zeer beperkte hoeveelheid eten die je binnenkrijgt. Handig als je de hele dag druk bezig bent, maar de strikte regels maken het lastig om vol te houden. En als je overdag fysieke inspanningen moet leveren is het wellicht ook niet ideaal.

Wij adviseren je om 16/8- of de 5:2 -variant te proberen. En welke manier van afvallen je ook probeert, eet te allen tijden verantwoord en gebalanceerd. En, geniet van je eten.

🥗 Lees ook: Afvallen door intermittent fasting: alles wat je moet weten 🍔

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Afvallen? Dit zijn 5 effectieve manieren van intermittent fasting
Sluiten