Health 4 jan 2019 Lesley

Deze 5 fouten maakt iedereen tijdens het lopen

Is het je goed voornemen om in 2019 wat vaker je hardloopschoenen aan te trekken in plaats van die pantoffels? Dan wil je natuurlijk niet binnen de kortste keren met een blessure terug in de zetel zitten. Luister naar je lichaam, negeer de lokroep van Netflix en … zorg dat je niet in de mist gaat met deze vijf fouten. 

Je bent niet in vorm

Akkoord: wanneer je nog brak bent van dat (zevende) nieuwjaarsdiner kan een blokje om rennen wonderen doen voor die mistige kop van je. Maar wanneer je net ziek bent geweest of nog herstelt van een blessure kan het slim zijn om toch maar eens een training over te slaan. Ga je toch lopen? Luister dan goed naar je lichaam. Heb je merkbaar meer moeite om je sessie af te ronden of verkrampt je lichaam bij elke stap? Stop er dan mee.

Sporten als je ziek bent? Dit kun je beter wel en net niet doen

Je ‘vergeet’ te stretchen

Je bent er dus gewoon te lui voor. Het is een huizenhoog cliché en je rolde vast al met je ogen toen je de kop nog maar las, maar stretchen. is. écht. heel. belangrijk. Het voorkomt dat melkzuur zich opstapelt in je spieren (klinken we al als je LO-leerkracht?), waardoor je de volgende dag minder stram bent. Maak dus tóch maar minstens één goed voornemen dit jaar.

Je loopt alleen bergop

Wil je je lichaam écht uitdagen en kies je daarom voor een route waar je vaak bergop moet lopen? Dat kan weleens vergeefse moeite zijn. Naar beneden lopen lijkt misschien minder zwaar, maar wanneer je bergaf gaat, gebruikt je lichaam compleet andere spiergroepen, die ervoor zorgen dat je tempo onder controle blijft tijdens een afdaling. Lees: zonder die spiergroepen zou je waarschijnlijk de berg afdonderen. Probeer bergop en bergaf dus af te wisselen in je route.

Je houdt enkel rekening met afstand en niet met tijd (of omgekeerd)

Fixeer je je op die vijf kilometer, maar houd je totaal géén rekening met de tijd waarin je die aflegt? Of dwing je jezelf om een halfuurtje te gaan lopen, maar word je elke keer voorbijgestoken door wandelende bejaarden onderweg naar de supermarkt? Dan weet je dat er iets niet klopt: combineer beide aspecten en houd je evolutie bij. Lukt die vijf kilometer steeds sneller? Knal er dan nog een kilometertje bij.

Je drinkt niet genoeg

Veel lopers zijn bang van de gevreesde zijsteken, die onder andere de kop opsteken nadat je water hebt gedronken. Niet drinken is niét de oplossing, en een gehydrateerd man is er twee waard. Drink voldoende water voor je gaat lopen en gebruik daarna je dorst als guideline: drink wanneer je je dorstig voelt en zeker om de twintig minuten. Ook na het lopen drink je het best voldoende water – al denken we niet dat dat een probleem is.

Reageer op artikel:
Deze 5 fouten maakt iedereen tijdens het lopen
Sluiten