Jutta
Jutta Health 15 dec 2019

5 eenvoudige tips om sneller in slaap te vallen

Sommige mensen vallen in slaap zo gauw hun hoofd het kussen raakt, anderen liggen urenlang naar het plafond te staren. Behoor je tot die laatste categorie en moet je veel te vaak moe en chagrijnig de dag doorkomen, dan heb je vast iets aan de volgende tips om sneller in slaap te vallen. 

Douche ‘s avonds

Niets zo ontspannend als een warme waterstraal, ‘s avonds douchen kan dus helpen om tot rust te komen en zo sneller in slaap te vallen. Doe het niet vlak voor je gaat slapen, omdat het hete water je lichaamstemperatuur doet toenemen en je net moet afkoelen om te kunnen slapen. Wat je wel kunt doen is ‘s avonds douchen en nog even de tijd nemen om op te drogen en weer af te koelen voor je in bed kruipt. Zorg er meteen ook voor dat het niet te warm is in je slaapkamer: de ideale temperatuur is verrassend laag.

Weg met de sleeptracker

Is een sleeptracker niet net bedoeld om beter te slapen? Volgens een studie die gepubliceerd werd in de Journal of Clinical Sleep Medicine legt het gadget je net meer druk om de perfecte hoeveelheid slaap te halen en werd een hoger stresslevel waargenomen. Het gevolg daarvan is dat je nog moeilijker in slaap valt.

Zoek manieren om kalm te worden

Eigenlijk is de echte tip hier ‘mediteer’, maar er zijn nog wel andere manieren om tot rust te komen als je dat te zweverig vindt. Luister naar geweldige rustige muziek en doe ondertussen niks anders dan in de zetel zitten of liggen, doe een paar yoga-oefeningen of hou een rustige stretch-sessie. Probeer bewust rustig te ademen terwijl je dat doet en je wordt vanzelf kalm.

Maak van je slaapkamer een slaap-kamer

Als je elke dag naar Netflix kijkt in bed of je mails nog checkt, zal je brein de slaapkamer automatische associëren met die activiteiten en dus alert blijven in de slaapkamer. Leer je brein dat het in deze ruimte tot rust mag komen door er niets anders te doen dan slapen (en vrijen, mocht je je dat afvragen).

Kweek een vast ritme

Dat klinkt als iets voor saaie mensen die elke dag precies hetzelfde doen, maar consequent rond hetzelfde uur gaan slapen en opstaan is echt goed voor je. Als je langer blijft liggen – zelfs als het maar een paar keer is (in het weekend bijvoorbeeld), dan word je ook later moe en is je slaapritme weer verstoord als je maandag weer aan het werk moet. Vermijd een leven vol slaapproblemen door zo vaak als mogelijk vast te houden aan je eigen slaapritme.

Toch een keer slecht geslapen? Zo kun je functioneren met slechts vier uur slaap. En ook deze militaire methode om in slaap te vallen kan soelaas bieden.

Men's Health

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
5 eenvoudige tips om sneller in slaap te vallen
Sluiten