Health 15 dec 2018 Leroy

5 trainingtips van Mat Fraser, de fitste man op aarde

Mat Fraser is de absolute CrossFit-koning, zo bewees hij onder meer tijdens de CrossFit Games in 2017. Met negentien punten meer verbrak hij zijn record van het jaar daarvoor. Fraser mag zich daarom met recht de fitste man op aarde noemen.

Ondanks zijn ferme prestaties blijft Fraser bescheiden en nuchter en is hij in interviews altijd bijzonder kritisch over zijn eigen optreden. Nadat hij de CrossFit Games van 2017 had gewonnen, werd hem gevraagd wanneer zijn trainingen voor het volgende jaar zouden beginnen. Met een glimlach op zijn gezicht antwoordde hij: “Morgen.”

Zoals het een fitness-grootheid betaamt, gelooft Fraser maar in één manier om de top te halen: loeihard werken. En daarvoor heeft hij een aantal tips.

Hou je aan het plan

Wanneer Fraser een plan in zijn hoofd heeft, wijkt hij daar nauwelijks vanaf: “Ik blink niet uit in pull-ups, daar zijn de lenige gasten simpelweg beter in. Ik besluit daarom van tevoren om daar niet al mijn energie in te steken. Op het moment zelf is het verleidelijk om mee te willen gaan, maar daarmee verlies ik kracht voor de onderdelen waar ik wel goed in ben.”

Met andere woorden: aan brute kracht heb je vrij weinig zonder een goede strategie. Hou je daarom vast aan het plan dat je hebt bedacht.

Ontwikkel beestachtige armspieren met deze 5 trainingstips

Reflecteer over je work-out

“Alle atleten hebben een plek waar ze zich kunnen terugtrekken tussen de work-outs door. Zodra ik op mezelf ben, ga ik de oefening meteen analyseren. Ik bedenk wat er goed en slecht ging en vraag me af wat de oorzaak was. Heb ik niet genoeg getraind op een specifieke oefening of is er iets anders aan de hand? Dit zorgt er voor dat je technisch groeit als atleet.”

Hier houdt het overigens niet op. Eenmaal thuis in Vermont gaat de 27-jarige Fraser aan de slag met de beelden van de Games om nog strikter te analyseren waar de pijnpunten zaten. Dit doet hij al sinds zijn eerste Games.

Blijf positief

Ondanks z’n analyses blijft hij niet hangen in negatieve momenten. In plaats van te jammeren om een fout, pakt hij z’n zwakke punten aan om vervolgens iedereen te verslaan. Zo was hij eerder geen topper in conditieonderdelen, maar dag in dag uit trainen heeft hem nu tot de snelste CrossFitter in de Games gemaakt. “Het gaat allemaal om het vinden van de juiste focus door de geest af te sluiten van onnodige prikkels.”

Train meer dan gevraagd

“Ik garandeer je dat ik meer ‘volume’ train dan van mij wordt gevraagd tijdens de Games. Ik ben er vrij zeker van dat dit voor heel veel atleten geldt.” Hoewel echt niet elke work-out hoeft te voldoen aan de standaarden van de Games (of elke andere competitie), kun je stellen dat je tenminste één keer dieper moet gaan dan van je verwacht wordt tijdens een wedstrijd.

Train met een maatje

Volgens Fraser is de intensiteit van de Games het moeilijkste deel. Hoewel hij zo’n zes uur per dag traint, putten de Games hem flink uit. Naar eigen zeggen zou hij de oefening twintig procent sneller kunnen doen indien hij in een frisse staat zou verkeren (wat wel aangeeft hoe slopend de competitie is).

Om zich voor te bereiden op deze hel traint hij regelmatig met Katrin Davidsdottir – verkozen tot fitste vrouw ter wereld in 2015 en 2016. “Meestal doen we dezelfde work-out. Zodra ik haar tijd of score zie, denk ik alleen maar: dat moet ik sneller kunnen.” Een perfecte motivator om beter te worden en daarmee anderen te kunnen verslaan. Beast mode on!

Reageer op artikel:
5 trainingtips van Mat Fraser, de fitste man op aarde
Sluiten