Alrik
Alrik Health 2 sep 2019

7 veelgemaakte fouten bij het afvallen

Om af te vallen moet je a) gezonder eten en b) meer bewegen, maar dan zijn er nog heel veel mogelijkheden. Misschien is het nog wel belangrijker om te weten wat je níét moet doen, en dan hebben we het niet over die acht koffiekoeken per dag. Dit zijn zeven misvattingen over en veelgemaakte fouten bij het afvallen.  

Afvallen is niet iets om je voor te schamen, al moet je er natuurlijk niet in doorslaan. Geen enkele vorm van extremisme is goed, vooral niet als het om je gewicht gaat. Maar een buikje of overgewicht, dat wil iedereen kwijt. In dat licht wordt je van alles aangepraat, van wonderdiëten tot superfoods.

1. Je denkt dat er een snelle manier is om af te vallen

Als er een pil zou bestaan waarmee je binnen een maand op je gewenste gewicht zit, dan zou er ook een pil bestaan voor vrede op aarde. In werkelijkheid is snel (en blijvend) afvallen niet realistisch. Je hebt vastberadenheid, focus en toewijding nodig om gezondere en niet altijd leukere keuzes te maken.

Afvallen is iets voor de lange termijn, niet voor de korte termijn. Bovendien kan te veel gewicht op een korte termijn verliezen ook problemen opleveren en komen de meeste snelle verliezers na hun dieet ook weer snel bij.

2. Je denkt dat alle koolhydraten slecht voor je zijn

Koolhydraten vormen de belangrijkste energiebron voor je lichaam. Knoop dat voor altijd in je oren. In de afgelopen jaren zijn diëten met weinig koolhydraten aan populariteit gegroeid, maar de resultaten zijn meestal van korte duur. En jij loopt de hele tijd met een hongergevoel rond.

Het eten van complexe koolhydraten, zoals vezelrijke granen en bruine rijst, kan je zelfs helpen afvallen. Je voelt je sneller verzadigd door vezelrijke koolhydraten, waardoor je minder consumeert.

3. Je denkt dat vetvrij of vetarm gelijk staat aan minder calorieën

Vetarm of vetvrij betekent precies wat de woorden zeggen: minder vet. Maar minder vet betekent niet automatisch minder calorieën. Laat je tijdens het afvallen niet misleiden door marketing, want dat vet wordt vaak vervangen door suiker om de smaak te verdoezelen. Bovendien ben je geneigd meer te eten als iets een label ‘vetarm’ heeft.

4. Je denkt dat gezond eten duur is

Veel mensen denken dat gezond eten duurder is dan ongezond eten. In veel kantines en winkels is dat ook zo, maar dat neemt niet weg dat je ook gezond én goedkoop kunt eten. Een kilo aardappelen is even duur als een bakje friet en je hoeft echt niet de meest verse groenten bij de groentejuwelier te kopen. Ingevroren of seizoensgroenten zijn vaak goedkoper, maar even gezond. Bovendien bespaar je met gezond eten preventief op medische kosten.

5. Je skipt maaltijden

Een maaltijd minder staat voor minder calorieën. Maar uit alle onderzoeken blijkt dat als je maaltijden overslaat, de kans groot is dat je later op de dag grotere porties eet en dat je sneller geneigd bent om tussendoortjes te eten. Natuurlijk valt er ook wel wat te zeggen voor intermittent fasting, maar ook daar zijn risico’s aan verbonden.

6. Je vergeet dat calorieën ook uit vloeistof komen

Ongeveer twintig procent van je dagelijkse calorie-inname is afkomstig uit vloeistoffen. Een verse fruitsap bij het ontbijt, een colaatje bij de lunch, koffie of thee met suiker; allemaal niet goed als je wilt afvallen. Door bepaalde drankjes standaard in te ruilen voor water, krijg je heel wat minder calorieën binnen. En met suiker of zoetstof in de koffie moet je sowieso stoppen, zonde voor de koffie.

7. Je telt de ‘kleine dingen’ niet mee

Heel goed dat je een salade eet in plaats van een broodje kebab met looksaus, maar vergeet de kleine dingen niet als je wilt afvallen. Sommige sladressings bevatten bijvoorbeeld veel calorieën en die tel je vaak niet mee. Twee eetlepels Caesar-dressing bevatten al snel tussen de 100 en 150 calorieën en 15 gram vet. Je bewust zijn van de ingrediënten in je eten kan helpen om verborgen bronnen van calorieën en verzadigd vet te verbannen.

De formule voor afvallen is simpel: meer calorieën verbranden dan je er consumeert. De beste manier om dat te bereiken is door ouderwets gezond te eten en genoeg te bewegen. Raadpleeg een arts of voedingsdeskundige voor het dieet dat het beste bij je past en laat je niet misleiden door marketing.

Overigens kun je prima snacken tijdens het afvallen, deze 12 tussendoortjes zijn wél gezond.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
7 veelgemaakte fouten bij het afvallen
Sluiten