Jan
Jan Health 24 sep 2019

4 kleine aanpassingen aan je ontbijt voor een gezonder leven

Als je serieus van plan bent om wat gezonder te leven en misschien ook een paar kilo’s wil verliezen, dan moet je vooral blijven eten. Dankzij een paar simpele aanpassingen aan je ontbijt start je je dag meteen een stuk gezonder. 

Het ontbijt wordt wel de belangrijkste maaltijd van de dag genoemd, maar als jij ‘s ochtends echt geen hap door je keel krijgt hoef je echt niet geforceerd die kom havermout naar binnen te werken. Maar: voor veel mensen zet een goed ontbijt de toon voor de rest van de dag, wat leidt tot gezondere keuzes die kunnen helpen om wat af te vallen.

1. Begin de dag met water

In plaats van direct je tanden in een stevig ontbijt te zetten, is het raadzaam om de dag te beginnen met een of twee glazen water, eventueel met wat citroensap. Zo komt je stofwisseling al op gang en start je gehydrateerd.

2. Stop met suiker

Suiker en afvallen gaan niet samen. Weg ermee dus! Drink je koffie dus voortaan zonder suiker, begin niet meteen met een dikke laag choco op je boterham te smeren en strooi zéker geen suiker over je havermout. Krijg je droge havermout echt niet door je keel? Er zijn genoeg manieren om smaak toe te voegen waar je geen instant diabetes van krijgt.

Lees ook: waarom je elke ochtend havermout moet eten.

3. Vergeet de koffiemelk

Ga je serieus aan de slag met je dieet, blijf dan vooral koffie drinken bij je ontbijt, maar gooi de latte’s en cappuccino’s uit je dagelijkse routine. Room of melk in de koffie zorgt voor zo’n kleine honderd extra calorieën.

Als je die weglaat, kun je (dus zonder compensatie) elk half jaar zo’n vijf kilo aan lichaamsgewicht kwijtraken. Kun je echt niet zonder melk? Ga dan voor een klein wolkje in plaats van een halve kop.

4. Eet fruit

Er zullen maar weinig mensen zijn die fruit als ongezond bestempelen. Het zit in de meeste gevallen boordevol vitamines en ben je echt slim, dan kies je juist voor fruit dat rijk is aan vezels. Om je dag goed te beginnen, eet je dus liefst meteen een stuk fruit bij het ontbijt.

Het is wel belangrijk om het te eten in plaats van het als sap te drinken, zodat je de vezels binnenkrijgt en de suiker geleidelijker wordt opgenomen.

Lees ook: 7 misvattingen en veelgemaakte fouten over afvallen

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
4 kleine aanpassingen aan je ontbijt voor een gezonder leven
Sluiten