Alrik
Alrik Health 30 jul 2019

Afvallen zonder hongergevoel: 8 simpele gewoontes die het leuk houden

Als je gezonder, beter of minder wilt eten en wilt afvallen dan is de kans nogal groot dat je maag tussen de maaltijden door gaat rommelen. Je hebt een sterk karakter nodig om daar niet zomaar aan toe te geven, maar je kunt ook deze tips in het achterhoofd houden: ze helpen je afvallen zonder hongergevoel. 

Ontbijt als een man

Heel leuk en gezond, zo’n kommetje yoghurt met blauwe bessen in de ochtend. Vooral blijven doen, maar eigenlijk is dit ontbijt echt te licht om de voormiddag mee door te komen. Voeg er dus wat havermout, muesli en/of noten aan toe en je kunt weer een paar uur langer door.

Eet vaker als je wilt afvallen zonder hongergevoel

Ja, dat klinkt vreemd als je wilt afvallen, maar meer eten werkt. Althans, als je de goede dingen eet. Hou drie gezonde maaltijden en drie goede snacks per dag aan. Daarbij ruil je de chips bijvoorbeeld in voor wat rauwe groenten, een stuk fruit of een handje gemengde noten, het liefst met amandelen.

Probeer zetmeel zoveel mogelijk te vermijden

Natuurlijk hoef je niet stoppen met aardappelen, brood en pasta. Maar het kunnen toch echt dikmakers zijn. Zetmeel, dat moeilijk verteerbaar is, is de voornaamste bron voor koolhydraten in deze voeding. Ruil je aardappelen eens om voor zoete aardappelen en probeer volkorenpasta.

Even lekker, maar hiermee kun je wél afvallen. Minder brood eten is ook een goed idee, maar af en toe een lekkere boterham is prima. Neem in dat geval volkorenbrood. Heb je nog honger? Eet dan liever extra groenten dan extra brood.

Denk na voordat je iets eet

Afvallen doe je ook met je hersenen. Vaak prop je zonder na te denken van alles naar binnen, ook als je geen honger hebt. Het klinkt misschien wat zweverig en gemakkelijk, maar denk na voordat je iets eet of aangeboden krijgt. Heb ik honger? Gaat dit mij een voldaan gevoel geven? Als je wilt afvallen zonder hongergevoel, moet je dat gevoel ook leren kennen.

Vergeet niet te genieten

Let op wat je eet, maar je wordt natuurlijk gek als je nooit meer een stukje pizza of een frietje kunt eten. Hou gewoon één keer per week aan. Neem dan bijvoorbeeld een frietje met groenten bij of een kwart pizza. Echt waar, een paar punten pizza zijn even bevredigend als een hele (als je wat trager eet tenminste). Als je één keer per week aanhoudt, hou je het afvallen langer vol dan wanneer je ongezonde snacks helemaal vermijdt.

Drink geen suiker

Waar je wel gewoon mee moet stoppen: suikerhoudende dranken. Dan bedoelen we uiteraard frisdranken, maar ook fruitsap (eet uiteraard wel voldoende fruit) en gesuikerde koffie. Het leuke hiervan is dat de behoefte al vrij snel verdwijnt als je cold turkey gaat. Simpelweg omdat het dan te zoet en niet meer lekker is. Een glaasje bruiswater met citroen is een prima alternatief, al is de tandarts daar minder blij mee. En koffie zonder suiker, daar wen je ook wel aan.

Wees niet bang voor vet

Niet alles wat vet is, is slecht. Vetten zorgen ervoor dat je verzadigd raakt en je dus een tijd lang geen honger hebt. Zoals je inmiddels vast wel weet, zijn er ook goede vetten.

Blijf in beweging

Sporten doe je waarschijnlijk al een paar keer per week (en anders moet je daar meteen mee beginnen), maar blijf ook op dagen dat je niet naar de fitness gaat in beweging. Neem de trap, ga met de fiets naar het werk, wandel. Hoe minder je in de zetel hangt, hoe minder zin je hebt in chips.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Afvallen zonder hongergevoel: 8 simpele gewoontes die het leuk houden
Sluiten