Wheels

De 5 meest baanbrekende fietsen die ooit al in de Tour de France reden

Hoe technologie vooruit is gegaan

De Tour de France gaat om snelheid, uithouding, tactiek en rekenwerk. Naast steeds uitgebreidere trainingsschema’s voor de renners gaat ook het ontwerp van de fietsen er ieder jaar op vooruit. De technologie van de volgende fietsen waren wel heel opvallend in hun tijd.

André Leducq in 1930

baanbrekende fietsen in de tour de france

Tegenwoordig rijden de wielrenner rond op een luxepaard met minstens 22 versnellingen. De Mont Ventoux zal nog steeds zwaar zijn, maar je moet in ieder geval de ketting niet manueel op een ander tandwiel leggen.

Tot 1930 was dat wel het geval. André Leducq had de eer met de eerste derailleur de Tour af te leggen. Hij reed voor de naar het fietsenmerk genoemde Alcyon-Dunlop waar ze blijkbaar hun tijd ver vooruit waren: het duurde nog zeven jaar voordat andere merken het schakelsysteem overnamen.

Leducq won geen medaille met zijn baanbrekende fiets, maar ging wel tweemaal met de gele trui naar huis (in ’30 en ’32)

Antonin Magne van 1934 tot 1939

Antonin ‘The Monk’ Magne won de Ronde van Frankrijk in ’31 en ’34. Hij reed toen rond op een houtkleurige fiets. Gekke keuze? Inderdaad, maar hij had zijn redenen. Hij testte namelijk stiekem de eerste duralvelgen.

Dit materiaal bestaat grotendeels uit aluminium, maar bevat daarnaast ook koper, magnesium, mangaan en glas. Daarmee is het lichter dan het toen dominante aluminium. Omdat duraluminium toen op de zwarte lijst stond, verfde Magne zijn fiets.

La Vie Claire in 1986

Hoewel de frames van koolstofvezel pas echt aan het einde van de jaren ’90 zouden doorbreken, werd er in de eighties ook al lustig geëxperimenteerd met dit lichte, maar stevig materiaal. In 1986 stapte het hele team van La Vie Claire over op een frame van koolstofvezel. Ondertussen is het materiaal niet meer weg te denken bij voertuigen die snel moeten gaan.

Voor carbon fiber werd vooral staal en aluminium gebruikt. Marco Pantani was de laatste die de gele trui won met een fiets met een frame van een ander materiaal dan koolstofvezel. Dat dateert alweer van 1998.

Greg Lemond in 1990

Zowel in ’86 als in ’89 stond Greg Lemond op het hoogste schavot op het einde van de Tour de France. Daarmee was hij de eerste niet-Europese deelnemer die de Tour won. Maar alles kan altijd beter, moet hij gedacht hebben. In ’90 was hij (samen met de zilverenmedaillewinnaar Bernard Hinault) de eerste om met klikloze pedalen te rijden.

Voorheen zetten de wielrenners hun voeten in een ijzeren neus en werden ze door middel van een lederen riempje vastgezet. Erg onhandig, want daarmee is het onmogelijk snel uit je pedalen stappen. Het Franse merk Look kwam gelukkig af met het klikpedaal zoals we dat vandaag kennen.

Marcel Kittel in 2017

Vorig jaar ging Marcel Kittel met de meeste overwinningen in de Ronde van Frankrijk lopen (of moeten we zeggen: fietsen). Zijn trouwe compagnon was de Specialized Venge, die daarmee de eerste fiets met schijfremmen was waarmee een rit gewonnen werd in de Tour.

19-07-2018 - Jill