Redactie
Redactie Health 8 apr 2020

Beginnen met hardlopen: 5 tips zodat je geen doodloper wordt

De sportscholen zijn gesloten, de voetbalkooien zitten op slot en de netten zijn van de tennisbanen gehaald. Dus beginnen mensen massaal met hardlopen. Vijf tips voor beginnende hardlopers.

Beginnende hardlopers herken je aan hun schoenen en te veel hooi op hun vork. Hebben we direct de twee belangrijkste regels te pakken: bouw rustig op en zorg voor goed schoeisel. Mocht jij nu beginnen met hardlopen, print deze vijf tips uit en hang ze op je koelkast.

1. Goede hardloopschoenen

Alles staat of valt met goed schoeisel. Mensen die op hun sneakers beginnen met hardlopen, stoppen vaak na een of twee keer. Hardloopschoenen geven noodzakelijke demping, zijn licht en zorgen ervoor dat je voeten niet schuiven. Het best is om langs te gaan bij een hardloopwinkel. Daar loop je een stukje op een loopband, zodat de specialist ziet welke schoenen en zolen het best bij jou passen. Mocht je als beginner nog allemaal niet zo zeker weten, begin dan met betaalbaar een basismodel. Altijd handig om te hebben. De Nike Air Zoom Pegasus 36 FlyEase (normaal model) en de Nike Pegasus 36 FlyEase (extra breed) zijn beide afgeprijsd van 120 naar 71,97 euro. Mocht het hardlopen je goed bevallen, ga dan over op specialistischer materiaal.

2. Begin met een korte afstand

Als je vanuit het niets gaat hardlopen, begin dan niet direct met 10 kilometer of meer. Welke andere sport je ook doet, hoe goed jouw conditie ook is; jouw lichaam moet wennen aan die constante ‘klappen’ die je maakt. Begin met maximaal 5 kilometer en bouw dat rustig uit naar meer.

3. Interval

Begin met een interval en doe dat gerust op gevoel. Stukje hardlopen, stukje wandelen, enzovoort. Na een paar keer zul je merken dat je steeds kortere stukken wandelt en verder hardloopt. Op deze manier bouw je in het juiste tempo je conditie op en kunnen jouw lichaam en benen wennen aan de blessuregevoelige sport.

4. Beginnen met hardlopen is plannen

Begin niet zomaar een keer te joggen om vervolgens wel te kijken waar het schip strandt. Bepaal van tevoren hoe vaak je per week wil hardlopen en plan jouw loopjes strikt. Tip: begin met twee keer in de week op een vast moment. Weer of geen weer: hardlopen. Het best is om ‘s ochtends voor je werk een eindje te lopen. Dan heb je namelijk geen enkel excuus. Maar niet iedereen is een ochtendmens. Ook na je werk is het lekker om je hoofd even leeg te maken.

5. Begin zonder meetapparatuur

Sommige hardlopers lopen erbij als een cyborg bij, vol meetapparatuur als hartslagmeters. Geoefende hardlopers kunnen daar inderdaad niet zonder, maar als beginnende hardloper heeft dat allemaal nog geen zin. De kortere afstanden en intervallen doe je op gevoel. Onthoud daarbij dat je stopt bij pijntjes of een zware adem. Loop jezelf op het begin niet voorbij. Als je op een gegeven moment langere afstanden gaat hardlopen, dan heeft het zin om te investeren in apparaten.

Check ook deze vijf inspirerende films en documentaires over hardlopen op Netflix!

Reageer op artikel:
Beginnen met hardlopen: 5 tips zodat je geen doodloper wordt
Sluiten