Fitness en voeding

Het belang van een inspanningstest als je begint te sporten

Met informatie van het internet geraak je er niet

Sportieve uitdagingen, professionele coaching en een epische reis als kers op de taart; de Belgische start-up Kommit doet zelfs de grootste couch potato weer zin krijgen in sport. Oprichters Jens Van Roost en Maxim Demeyer houden je op Manners alvast de spreekwoordelijke wortel voor de neus. Deze keer: waarom een inspanningstest zo belangrijk is, ook voor recreatieve sporters. 

Net beginnen sporten en naast de gebruikelijke stijfheid ook al andere klachten? Je bent niet alleen. Het is een fout die we vaak zien bij beginnende sporters. Dat komt omdat je eerst je fundering moet leggen en daarvoor moet je weten waar je op dit moment staat, wat je lichaam momenteel aankan, en vooral ook wat (nog) niet lukt. Om die basis te bepalen kun je een inspanningstest afleggen.

Een simulatie op maat van jouw sport

De inspanningstest leg je als ambitieuze loper op een loopband af, als gemotiveerde fietser op fietsrollen. Zo wordt er een correcte simulatie gemaakt van jouw sport, en een juist inspanningsprofiel geschetst. Tijdens de test wordt de weerstand in blokken opgedreven. Kortom: het wordt zwaarder en zwaarder.

Je mag je daarnaast verwachten aan enkele (pijnloze) prikjes in je oor, want uit het bloed haalt de (sport)arts informatie over je verzuring per blok. Zo worden jouw individuele hartslagzones bepaald, en die vormen de basis waarop je vanaf nu kunt trainen.

Trainen op basis van je inspanningstest

In de meeste gevallen trainen sporters volgens een gepolariseerd trainingsmodel. Dat wil zeggen dat je circa tachtig procent van je trainingen onder of op je aerobe drempel zal blijven. Klinkt complex maar het wilt simpelweg zeggen dat je vooral zuurstof verbruikt en vet zult verbranden. De basis voor een goede, algemene basisconditie.

Die overige twintig procent van je training zal intensiever zijn. Hier ga je je training finetunen door bewust te verzuren. Je krijgt een opbouw van je lactaat en je spieren snakken naar zuurstof. Deze inspanningen vergen wat meer doorzettingsvermogen, maar geven achteraf de meeste voldoening.

Leer je grenzen kennen

Door regelmatig te trainen leer je je lichaam efficiënter met energie om te gaan. Daardoor zul je merken dat je steeds aan een hogere snelheid kunt lopen of fietsen, zonder dat dit meer inspanning vergt. Als je fout traint, verhoog je de kans op blessures en zul je minder snel in vorm geraken en dus minder snel je doel bereiken.

Het is essentieel om vanaf het begin van je trainingen te weten waar jouw persoonlijke grenzen liggen. Je kunt niet louter afgaan op je leeftijd, de waarden van vrienden of informatie die je ergens op het internet vindt. Wil je echt zeker weten wat jouw lichaam kan, dan moet je het best die inspanningstest afleggen. Zo’n test kost rond de honderd euro. Dat in combinatie met een simpele hartslagmeter brengt je al een heel eind. En: je spaart heel wat uit op je kine-bezoeken.

Op zoek naar een sportieve uitdaging van formaat met persoonlijke begeleiding op maat? Kommit neemt je mee op een avontuurlijke reis.

21-02-2019 - Jutta