Doe je beter een split- of een full body work-out?

Train je losse spiergroepen, of is een full body work-out beter? Het is een eindeloze fitnessdiscussie. Voor beide methodes valt iets te zeggen, maar je moet vooral doen wat het beste is voor jouw lichaam. De voor- en nadelen van beide methodes op een rijtje. 

De full body work-out


Voordelen
Een van de grootste voordelen van een full body work-out is dat de verschillende spiergroepen goed op elkaar afgestemd geraken. Je spieren groeien gelijkmatig, je kracht wordt goed verdeeld, je lichaam is in balans en je proporties kloppen. Volgens veel mensen resulteert dit in een meer natuurlijk uitziend, atletisch lichaam.

Daarnaast is een full body work-out een stuk intenser omdat je, zoals de naam doet vermoeden, je hele lichaam in de strijd gooit. Dit maximaliseert energieverbranding, wat gunstig is voor vetverlies. Er komen via deze methode beduidend meer hormonen vrij die jouw spiergroei ondersteunen en je dat voldane gevoel geven na een work-out. Veel personal trainers opteren daarom voor een full body work-out als ze klanten hebben die gewicht willen verliezen.

Met een full body work-out krijg je een gebalanceerd atletisch lichaam.

Zo’n training levert je ook tijdwinst op aangezien je minder vaak naar de fitness moet, ook al duren je sessies iets langer. Dat maakt de full body work-out gemakkelijk te implementeren in je dagelijkse leven. En als je een keer niet kunt trainen is dat niet zo erg, aangezien je alle spiergroepen in je volgende work-out toch weer aanspreekt.

doe beter een split- of een full body work-out

Nadelen
Het is moeilijk om te focussen op een bepaalde spiergroep als je je hele lichaam aan het trainen bent. Als je benen bijvoorbeeld minder vooruitgang boeken, zou je daar meer aandacht aan moeten besteden, wat dan weer ten koste gaat van de rest van je lichaam. Het is ook niet eenvoudig om tijd te vinden voor een extra sessie, of je training langer te maken; je wil tenslotte geen tweeënhalf uur besteden aan je work-out.

Alles of niets, er is geen easy way. 

De intensiteit van deze training kan daarnaast best pittig zijn. Na een vermoeiende dag op het werk heb je daar niet altijd zin in, maar er is geen easy way. Full body is alles of niets. Voor beginners ligt bovendien het risico van overtrainen – en dus blessures – op de loer.

Split work-out


Voordelen
Met een split work-out besteed je extra aandacht aan specifieke spiergroepen. De ene dag doe je bijvoorbeeld de armen, de dag daarna weer de benen. En terwijl beide nog aan het herstellen zijn, ben je je borstspieren al aan het inspannen. Zo varieer je je trainingen tijdens de week en verklein je de kans op blessures. Dat maakt van splits een logische keuze voor serieuze krachttrainers en professionele bodybuilders.

Het credo voor een split work-out: never skip leg day.

Nadelen
Het nadeel is dat je minder energie verbruikt en dus minder calorieën verbrandt tijdens je training. Je moet daarvoor wel veel tijd kunnen vrijmaken, reken zeker op vier à vijf dagen fitnessen per week. Wil je je verschillende spiergroepen gelijkmatig trainen, dan zal je zowat dagelijks moeten trainen.

beter split- of full body work-out

Als je eens een work-out overslaat, krijgt die ene spiergroep minder aandacht, en je wil niet rondlopen met opgepompte armen en magere beentjes. Je weet wat ze zeggen: never skip leg day. Het is dus erg belangrijk om prioriteiten te stellen en consequent te zijn met trainingen. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Het verdict

Als je een beginner bent of veel vet wilt verliezen hebt, is een full body work-out waarschijnlijk de beste keuze. Als je daarentegen serieuze ambities hebt om je ideale lichaam vorm te geven, dan is de split een stuk effectiever, maar daar moet je wel tijd voor hebben.

Reageer op artikel:
Doe je beter een split- of een full body work-out?
Sluiten