Kom maar op met die borstspieren: 7 keiharde oefeningen

Om bankdrukken en cable fly's mee aan te vullen

Bankdrukken en cable fly’s: het zijn oefeningen die vast op je lijst staan als je je borstspieren onder handen wilt nemen. Prima, maar wat saai na verloop van tijd. Deze zeven oefeningen zijn ook perfect voor je borstspieren. 

Band Chest Fly

Deze oefening is een prima warming-up, al kun je ‘m ook doen om je training af te maken. De beweging verschilt niet veel van de gewone chest fly, maar de elastische banden maken hem iets toegankelijker.

Reverse-Grip Dumbbell Press

Door de reverse grip moet je borstkas hard werken. Als je ‘m op een helling doet, is ‘ie nog pittiger. Start met een standaardgreep en draai vervolgens terwijl je weer een beweging naar beneden maakt.

Batwing Fly

Hoe meer tijd je besteedt aan het onderste deel van deze beweging, hoe meer je er de vruchten van plukt. Begin met lichte gewichten om te wennen aan de beweging, en wissel af tussen overhandse en neutrale grepen om het uitdagend te houden.

Dumbbell Squeeze Press

Door de gewichten samen te drukken op de borst, zijn de borstspieren constant in actie, wat de spiergroei natuurlijk bevordert.

Archer Push-up

Ziet er niet gemakkelijk uit. Is het ook niet, maar lonen doet deze oefening wel.

Single-Arm Dumbbell Bench Press

Sowieso is elke oefening op een bank al goed voor je borstspieren, maar wat deze oefening bijzonder maakt, is dat je de kant van je lichaam waar je niet mee bezig bent, volledig moet blokkeren. Waarom? Omdat je de dumbbell anders als een mietje laat vallen.

Standing One-Arm Landmine Press

De meeste borstoefeningen zorgen voor een druk op je schouders. Deze oefening traint de borst, terwijl je je schoudermobiliteit verbetert. Je schouderblad beweegt mee terwijl je drukt, waardoor het gewricht minder belast wordt. En omdat je je core stabiel moet houden om te voorkomen dat je torso terugbuigt of draait, is ‘ie ook nog eens goed voor je buikspieren.

Meer inspiratie voor die work-out?

Je borstspieren getraind? Vergeet dan ook deze drie niet.

23-10-2018 - Sander