Thomas
Thomas Entertainment 3 sep 2019

Eerste ‘Joker’-reviews: Joaquin Phoenix moet plek gaan vrijmaken in zijn prijzenkast

Na Mark Hamill, Jack Nicholson, Jared Leto en natuurlijk Heath Ledger is Joaquin Phoenix de volgende acteur die The Joker gaat vertolken op het witte doek. Hij doet dat in de allereerste origin story over de aartsvijand van Batman. Verwacht dus geen tweestrijd tussen de gestoorde clown en de beschermer van Gotham, maar een intrigerend verhaal over hoe Arthur Fleck in de iconische bad guy veranderde, een verhaal dat je volgens de eerste reviews niet mag missen.

Hoewel we nog even moeten wachten voordat ‘Joker’ in de bioscoop draait, is de film al wel in premiere gegaan. Dat gebeurde tijdens het filmfestival van Venetië en de prent maakte daar grote indruk. Op het moment dat de credits over het scherm rolden, stond het publiek massaal op. Niet om weg te lopen, maar om een acht minuten durende staande ovatie te geven.

Joaquin Phoenix mag hopen op Oscar-nominatie

De aanwezige critici waren het na afloop veelal met elkaar eens. ‘Joker’ is een van de beste films van 2019 tot dusver, misschien zelfs wel dé beste film van het jaar. Zo kreeg de film een 10/10 van IGN en ook andere grote media raakten niet uitgepraat over de solofilm van The Joker. Vooral het acteerwerk van Joaquin Phoenix kon de aanwezige pers bekoren.

De manier waarop hij de bekendste slechterik uit het DC universum tot leven brengt, is ongekend en vooral zijn lach maakt grote indruk. Die gaat namelijk écht door merg en been. Volgens regisseur Todd Phillips groeide Joaquin Phoenix iedere dag in zijn rol en stelde hij daarmee een andere, meer uitgediepte Joker voor dan zijn voorgangers. Eén ding is in ieder geval duidelijk: Joaquin Phoenix kan alvast op zoek naar een pak om te dragen tijdens de Oscars.

Niet iedereen is positief

Hoewel bijna iedereen positief is, zijn er ook critici die minder onder de indruk zijn. Stephanie Zacharek van TIME Magazine bijvoorbeeld. Volgens haar worden kijkers voor de gek gehouden. Joaquin Phoenix weet met zijn geweldige acteerprestaties te verhullen dat het verhaal alles behalve foutloos is. Vooral de vele tegenstrijdigheden zorgen ervoor dat Joker in haar ogen niet het meesterwerk is waar ze op gehoopt had.

Releasedatum ‘Joker’

Er was dus her en der wel wat kritiek te vinden (zoals regisseur Todd Philips al voorspeld had), maar het grootste deel van de pers kwam met een grote glimlach de zaal uit. Meer dan genoeg reden dus om op 2 oktober zelf plaats te nemen in een bioscoopstoel. Vanaf dan draait ‘Joker’ met Joaquin Phoenix namelijk ook hier in de bioscoop.

Maxim

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief