Leroy
Leroy Cars 22 jan 2019

Elektrisch rijden: écht duurzaam of gebakken lucht?

Elektrische auto’s maken je onafhankelijk van de olie-industrie en hebben minder onderhoud nodig. De meeste groenrijders gaan echter voor een elektrische auto vanwege het duurzame karakter. Maar is elektrisch rijden wel echt zo duurzaam als wordt beweerd?

Sinds een jaar of tien wint de elektrische auto aan populariteit, niet in het minst dankzij vaandeldrager Elon Musk. Maar hoe groen het nieuwe autorijden ook is, wie denkt dat elektrische voertuigen automatische volledig CO2-vrij rijden heeft het mis.

De uitstoot van een elektrisch voertuig: tailpipe en well-to-wheel

Wanneer een voertuig op elektriciteit rijdt, is er geen sprake van directe uitstoot (tailpipe), maar om te weten hoe milieuvriendelijk een elektrische wagen écht is moet je kijken naar well-to-wheel-uitstoot. Dit is een overkoepelende term voor de broeikasgassen en luchtvervuiling die vrijkomen tijdens het produceren en distribueren van de elektriciteit die nodig is om de auto te laten rijden.

Natuurlijk is elektrisch rijden op zich een goede start, maar als je primaire doel is om je CO2-voetafdruk te verminderen, zul je moeten zorgen dat de stroom die je gebruikt uit een natuurlijke bron komt. Alleen dan rijdt je wagen klimaatneutraal.

Elektrisch rijden: alleen schoon met groene stroom

Alle elektrische auto’s stoten gemiddeld (met de well-t0-wheel-uitstoot in achtneming) 2000 kilo CO2 uit per jaar. Ter vergelijking: een conventionele benzine-auto stoot gemiddeld het dubbele uit per jaar. Hoe ‘vies’ een elektrische auto is, hangt voornamelijk af van de geografische regio waarin de auto actief is. Per regio wordt stroom namelijk op een andere manier opgewekt.

In Scandinavië zijn de meeste stroombronnen natuurlijk, terwijl we in België nog voor een groot deel afhankelijk zijn van elektriciteit uit kerncentrales (47 procent in 2016). De andere helft komt uit fossiele energiebronnen (de zogenaamde ‘grijze stroom’, goed voor 21 procent) en hernieuwbare energiebronnen (30%), waarvan een groot deel geïmporteerd wordt. Wie stroom uit de muur haalt, gebruikt een cocktail van al deze energiebronnen en is daardoor geen klimaatneutrale gebruiker.

Wie echt wil inzetten op een klimaatneutrale elektrische auto, moet dus zelf zijn groene stroom produceren, door zonnepanelen te installeren bijvoorbeeld.

Efficiëntie van elektrische auto’s

Los van de groene voordelen van een elektrische auto kennen elektrische wagen ook efficiëntie-voordelen ten opzichte van traditionele auto’s. Waar een benzinemotor 17 tot 21 procent van de energie omzet in kracht waarmee de auto wordt voortgestuwd, is dat bij elektrisch rijden 59 tot 62 procent.

Productie van een elektrische auto is ook vervuilend

Belangrijk om weten is dat elektrische auto’s – ondanks de relatief lage CO2-uitstoot, alsnog verantwoordelijk zijn voor een CO2-uitstoot van 14 à 42 ton in een heel autoleven. Verantwoordelijk voor deze uitstoot is de productie van de gigantische accu-paketten, zeker in het geval van krachtige elektrische auto’s als de Tesla Model S. Toch heeft een elektrisch wagen ook wat de productie betreft voordelen ten opzichte van een gewone wagen, maar in sommige gevallen is het verschil nog niet bijster groot.

Laat dat vooral een reden zijn om eens wat vaker de fiets te nemen …

Waarom een elektrische fiets eigenlijk veel minder valsspelen is dan je denkt

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


Reageer op artikel:
Elektrisch rijden: écht duurzaam of gebakken lucht?
Sluiten