Lesley
Lesley Bikes 10 jun 2019

Elektrische fiets: geen terrein te heftig voor deze driewieler

Elektrische fietsen heb je tegenwoordig in alle soorten en maten. Doorgaans betekent dat afwisseling met een spannend frame of extra technische snufjes. De Rungu valt echter in een categorie apart en dat weet je meteen als je de fiets ziet. Het rijtuig ziet er namelijk uit als een fatbike, maar dan met twee wielen aan de voorkant. Maar waarom zou je in godsnaam weer met een driewieler willen cruisen als je net blij bent om (al twintig jaar) van die zijwieltjes verlost te zijn? Daar is wel degelijk een goeie reden voor. 

In een gesprek met Electrek legde Peter Godlewski, CEO van Rungu, uit hoe de fiets tot stand is gekomen. Vanaf het begin was het al de vraag hoe ze een elektrische ATV (all terrain vehicle) konden maken met onderdelen van een fiets. De bedoeling was om een rijtuig uit te vinden met dezelfde capaciteiten als een ATV, maar dan net zo licht en wendbaar als pakweg een mountainbike. Het lijkt erop dat die missie met de Rungu geslaagd – en het mooie is dat de twee wielen aan de voorkant niet eens een gimmick zijn.

Waarom heeft de Rungu drie wielen?

Het tweede voorwiel zorgt er daadwerkelijk voor dat je op ruige terreinen een stuk soepeler vooruitkomt. Je hebt onder andere veel meer grip als je te maken krijgt met ijs, sneeuw, zand en modder. Dat die dubbele band een beetje lelijk is maakt daar overigens niets uit, want veel tegenliggers ga je niet tegenkomen als je in de woestijn gaat fietsen.

Foto’s: Rungu

Behoorlijke actieradius op de weg

De Rungu komt in verschillende versies, van een instapmodel tot de badass Juggernaut Rubicon Trail Edition, waar je dan ook ruim vijfduizend euro voor mag neertellen. We kijken hier naar het goedkoopste model en dat is de Juggernaut MDV Standard. Die is uitgerust met een Rungu 15Ah-batterij, die op de weg goed zou moeten zijn voor een rijbereik van 192 km. Dat wordt helaas wel een stuk minder als je je van de gebaande paden begeeft.

Offroad kun je maximaal 32,5 km rekenen op trapondersteuning van de elektrische fiets. De batterij zou wel redelijk snel weer opgeladen zijn. Met de dual 7,5A-oplader zou de klus binnen 2,5 uur geklaard moeten zijn. Verder kun je aan de slag met tien versnellingen voor nog meer controle over je rit.

Hoe zo’n offroad ritje eruitziet op dit ietwat gekke vehikel? Bekijk onderstaande video!

Wil je graag een elektrische driewieler?

Op de website kun je alle modellen uitgebreid bekijken en met elkaar vergelijken. Het goedkoopste elektrische model kost je omgerekend zo’n drieduizend euro en je kunt verder nog wat aanpassingen maken, zoals het toevoegen van modderkleppen als je al weet dat je door de modder gaat rijden – en dat ga je.

Want

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Elektrische fiets: geen terrein te heftig voor deze driewieler
Sluiten