Thomas
Thomas Style 17 jan 2019

‘Feministische’ reclame van Gillette wordt met de grond gelijk gemaakt

Het is geen gemakkelijke tijd voor marketingmensen. Wie het aandurft om in te spelen op maatschappelijke problemen, neemt een groot risico. Een misplaatste reclame over een gevoelig onderwerp wordt op sociale media keihard aangepakt en neergesabeld. Vele grote merken gingen al op hun bek en ook Gillette wordt niet gespaard, ondanks al hun goede bedoelingen.

Voordat we je vertellen waarom mensen woedend zijn op Gillette en moederbedrijf Procter & Gamble, vragen we je eerst om de video in kwestie bekijken. Het filmpje met de titel ‘We believe: The Best Man Can Be’ gaat niet zozeer over scheren, maar wel over wat een man zou moeten zijn. Hoe kun jij op je best zijn door het juiste te doen?

De reclame van Gillette:

Zoals je kunt zien speelt de video in op de #metoo-beweging en het overkoepelende probleem. Het gaat niet alleen om de mannen die in opspraak zijn gekomen omdat ze hun handen niet konden thuishouden, het draait om het in stand houden van oude gewoontes. Want mannen moeten ‘stoer zijn’ en kunnen zich verschuilen achter dat eeuwige ‘boys will be boys’, en dat staat gelijkheid tussen mannen en vrouwen in de weg. Gillette wil dat duidelijk maken met deze video.

‘Feministische’ reclame van Gillette zorgt voor ophef

Natuurlijk is dit een reëel probleem. En natuurlijk is het goed dat zo’n video dat aankaart. Alleen is het dan wel wat vervelend dat die video op het eerste gezicht weinig te maken heeft met het bedrijf erachter. En dat is natuurlijk gewoon het merk Gillette, dat scheermesjes wil verkopen.

Het bedrijf wil zo graag, dat het bij veel mannen in het verkeerde keelgat schiet. Zij voelen zich verraden door deze ‘feministische’ reclame van Gillette, dat op een goedkope manier wil scoren. Nu zou je kunnen zeggen dat haters gonna hate, maar de video heeft met 226.000 inmiddels al veel meer dislikes dan de ‘schamele’ 26.000 likes. Ook de bijna 65.000 reacties zijn nagenoeg allemaal negatief.

De algemene tendens: Gillette moet zich niet bezighouden met dit soort problemen. Gillette probeerde nog wel negatieve reacties te verwijderen, maar dat werkt natuurlijk averechts.

Is de woede terecht?

Het blijft een lastig verhaal. Natuurlijk moeten misstanden aan het licht gebracht worden en kunnen we niet ontkennen dat er mannen zijn die te ver gaan. En dat we hier als samenleving in zijn geheel naar een oplossing moeten zoeken. Dat we onze zonen juist opvoeden en betere mannen van hen maken is daarbij zeker belangrijk.

Alleen is het nog maar de vraag of bedrijven als Gillette die boodschap moeten kapen voor hun eigen gewin. Zakelijk gezien is het in ieder geval niet slim om je doelgroep te “demoniseren, kleineren en vervreemden.” Daar zijn ze bij Gillette wel achter nu.

Enne … soms hoeft reclame helemaal nergens over te gaan, als er maar een bekende kop in zit.

De 7 meest bizarre reclamespots met bekende voetballers

Reageer op artikel:
‘Feministische’ reclame van Gillette wordt met de grond gelijk gemaakt
Sluiten