Fitness en voeding

De 4 beste fitnesstips van zwaargewicht bokskampioen Anthony Joshua

Never skip core day

Sommige mensen denken dat ze alles al weten, maar jij weet dat je altijd nog iets kunt bijleren. En dan neem je het liefst advies aan van de experts. Wat je fitnessprestaties betreft kun je dan beter eens luisteren naar bokskampioen Anthony Joshua. 

Anthony Joshua is een beer van een vent, een grote brok spieren. Tegelijk is hij een man die begrijpt hoe belangrijk het is om naast spiermassa ook flexibiliteit en mobiliteit op te bouwen. En, hij kan behoorlijk hard meppen. Elke bokser staat zich elke dag urenlang uit te sloven in de fitness, maar Anthony slaat ze een voor een KO.

AJ is momenteel misschien wel aan de top van zijn game en hij kijkt alleen maar omhoog. Maar ondanks al zijn talent moet hij daar voor werken, en hard werken. Geïnspireerd om te trainen als een kampioen? Snappen we helemaal.

Wees vastberaden

Voor het ongetrainde oog is boksen een gewelddadige sport, maar dat is niet hoe de kampioen het ziet. “Ik heb geleerd dat je vastbesloten moet zijn. Het is geen geweld of agressie. Het is pure vastberadenheid.”

Hetzelfde geldt voor de trainingen. Hard gaan in de fitness is niet genoeg, je moet tijdens de moeilijke momenten doorbijten en vastberaden blijven. Alleen zo kun je bereiken wat je wilt.

Anthony Joshua traint niet zonder doel

Voor AJ staat focus centraal. Train slim, train hard en push jezelf altijd om zo goed mogelijk te zijn. “Doe je best; stel jezelf een doel en probeer je eraan te houden. Omdat je altijd beter eindigt dan waar je bent begonnen.”

Als je het type bent dat naar de fitness gaat, een eenvoudige training uitvoert en meer op je telefoon zit: stop dan. Per direct. Als je geen doel hebt, kan er geen vooruitgang zijn en blijft die droom van een persoonlijk record slechts dat: een droom.

Never skip core day

Joshua benadrukt het belang van een ijzersterke core: “Snijd je armen en benen af en je blijft alleen achter met de romp, die je zo sterk mogelijk moet hebben.” Nu vragen wij ons af of een gespierde core echt je grootste probleem is op dat moment, maar je snapt het idee.

Toch bedoelt Joshua niet dat je plots geen aandacht meer moet besteden aan je armen en je benen. Een sterk en gezond lichaam is de basis, dus maak je core sterk door met deadlifts en squats, maar never skip leg day blijft ook hier gelden.

Heb er plezier in

Een ander belangrijk onderdeel van Joshua’s regime is om tijdens al dat harde trainen, vooral ook veel plezier te hebben. “Tussen sets of intervallen hou ik van lachen en een grap. Het geeft het vertrouwen dat ik fit ben, dat ik de pijn kan doorstaan en plezier heb terwijl ik het doe.”

De boodschap voor jou? Zie trainen niet als een taak. Zoek een training die je leuk vindt en doe het goed. Trainen hoeft niet vervelend te zijn. En als je er plezier in hebt, zal je het steeds vaker willen doen, wat gemakkelijker resultaten zal opleveren.

06-01-2019 - Sander