Life

Zo kan je toch blijven functioneren met slechts vier uur slaap

En ga je toch goedgeluimd naar het werk

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek. 

Er zijn mensen die langs hun neus weg verklaren dat ze met vier uur slaap de dag doorkomen en nog productief zijn ook. Voor de meeste mensen klinkt dat totaal onrealistisch, maar het kan wel degelijk – al zul je daar een paar aanpassingen moeten voor overhebben.

Kijk minder tv

Dat hele “volgende aflevering start binnen drie seconden”-principe is nogal verslavend en ook naar de tv-zenders kun je eindeloos blijven gapen. Wanneer je na drie uur dan toch uit je trance ontwaakt, heb je nog weinig fut om iets gedaan te krijgen en voel je je niet eens echt ontspannen.

Je slaapt veel beter, bent overdag wakkerder en kunt veel meer werk verzetten als je geen of weinig tv kijkt. Beperk het dus tot een minimum.

Vergader zo weinig mogelijk

Soms zijn ze nuttig, maar meestal zijn vergaderingen vooral slaapverwekkend. De tijd dat je naar collega X moet zitten luisteren die in een veel te lange presentatie uiteenzet wat in twee zinnen gezegd had kunnen worden, had je net zo goed kunnen besteden aan echt werk. Voor en na een vergadering is het overigens moeilijk om in je flow te blijven. Schrappen die handel, al zul je dat waarschijnlijk met je baas moeten overleggen.

Weet wanneer je het beste slaapt

Belangrijker dan precies die vier uur slaap, is dat je goed slaapt. Tel dus geen uren, maar zoek uit wanneer jij het gemakkelijkste in slaap komt, of wanneer je het gemakkelijkste opstaat. Ben je een avondmens, verplicht jezelf dan niet om om tien uur in bed te kruipen, maar werk langer door en sta iets later op. Geniet je net van de vroege morgen, pas je slaappatroon daar dan op aan.

Vang energiedipjes slim op

Iedereen heeft er last van, maar als je verstandig met je energiedips omgaat moet je niet aan productiviteit inleveren. Bewaar bijvoorbeeld de taken die je écht graag doet voor momenten waarop je minder geconcentreerd bent. Want als je op zo’n moment aan je moeilijkste uitdaging moet beginnen, komt er toch niks van in huis en voel je je al snel gedemotiveerd.

Wat ook kan helpen is even een frisse neus halen. Ga naar buiten, pleeg wat telefoontjes, ruim je bureau op, … Weet wat voor jou werkt.

Zoek een job waar je van houdt

Dit is misschien wel het belangrijkste. Als je met tegenzin naar je werk gaat is de kans klein dat je een extra inspanning wilt leveren en je slaap opofferen. Voor een job die je écht graag doet sta je ‘s ochtends fris en monter op, zelfs als je maar vier uurtjes geslapen hebt.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


15-04-2019 - Jutta