Lesley
Lesley Stuff 12 aug 2019

6 geflopte tech-uitvindingen die hun tijd te ver vooruit waren

Aan uitvindingen gaan lange onderzoeken, testfases, en pretentieuze presentaties vooraf. Des te pijnlijker is het als jouw uitvinding helemaal niet zo revolutionair blijkt te zijn. Of juist de tijd zo ver vooruit is, dat niemand het nog snapt. Dit zijn acht mislukte uitvindingen in de relatief jonge techwereld.

Pippin, een spelcomputer van Apple (1995)

In 1995, toen de Super Nintendo nog de populairste gameconsole was en de eerste Playstation net was verschenen, kwam Apple met de Pippin. Dit apparaat, dat in samenwerking met het Japanse Bandai werd geproduceerd, was de eerste en de laatste spelcomputer van het Amerikaanse elektronicabedrijf.

De Pippin flopte, maar in feite was de spelcomputer zijn tijd ver vooruit. Zo was de console compatibel met terugwerkende kracht; toekomstige versies van de Pippin zouden ook games van het eerste model kunnen draaien. Met de Pippin had je ook toegang tot het internet, kon je games opslaan én zelfs je muis en toetsenbord aansluiten op de console.

De wereld bleek helaas nog niet klaar te zijn voor het ding en in totaal werden er slechts 42.000 exemplaren van verkocht. Ter vergelijking: van de eerste Playstation zijn meer dan 100 miljoen exemplaren verkocht. In 1997 besliste Steve Jobs te stoppen met het project en zich te richten zich op de iMac en de iPhone.

De game ‘E.T.’ voor Atari (1982)

Ooit was Atari de onbetwiste koning van de videogames en ‘E.T.’ een wereldhit. Dit spel leek dan ook niet te kunnen mislukken, maar dat deed het toch. Het Amerikaans bedrijf betaalde 20 miljoen om de rechten te mogen gebruiken, bouwde in vijf weken het spel en produceerde vervolgens 5 miljoen cartridges. Kassa, dachten ze. Niet dus.

Slechts 1,5 miljoen van de cartridges werden effectief verkocht, een groot deel van de niet-verkochte games belandde op de storthoop. Letterlijk. Waar dat mee te maken had? Voornamelijk met de kwaliteit van de game. Door de tijdsdruk werd het spel niet getest en veel gamers noemden het dan ook ‘nauwelijks speelbaar’ en ‘de slechtste game ooit’. Atari zou zo’n 100 miljoen dollar verlies geleden hebben aan de game.

Google Glass

Het ding werd voorgesteld als de vervanger van je telefoon, je tweede persoonlijkheid. De bril zou middels augmented reality informatie vrijgeven en er werd heel geheimzinnig over gedaan. Al snel werd de bril echter ingehaald door nieuwe technologieën en vielen de nadelen gewoon ook heel erg op.

Om er een paar te noemen: niemand heeft zin om de hele dag met een bril op te lopen, het ding zou veel te gevaarlijk zijn in het verkeer en in verschillende cafés en casino’s werd de Google Glass al bij voorbaat verboden wegens privacy-overwegingen en valsspelen.

Virtual Boy van Nintendo (1995)

De Virtual Boy (ook wel VR-32) werd op de markt gebracht als een spelcomputer waarvoor je geen televisie nodig hebt. Het systeem, bestaande uit een bril op statief en een controller, was de semi-opvolger van de GameBoy. Op zich was het idee helemaal niet zo gek, maar het beeld was rood-zwart, omdat kleur te duur was, en de virtuele realiteit die gecreëerd moest worden, bleek vooral duizelingwekkend.

Bovendien liep de Virtual Boy op 6 AA-batterijen, die maar tussen de vier en zes uur meegingen, en bleek gamen op een bril op statief niet echt comfortabel. Er kwamen veel klachten van gamers die al misselijk werden na een kwartier spelen.

Apple QuickTake (1994)

Een van de eerste digitale fototoestellen voor de consument had slechts geheugen voor acht foto’s. Het toestel was erg futuristisch, kostte 750 dollar en werd dan ook snel weer van de markt gehaald.

geflopte tech uitvindingen

Rokr E1, ‘s werelds eerste iTunes Phone (2005)

Twee jaar voordat Steve Jobs de iPhone introduceerde aan het grote publiek, deed hij hetzelfde met de Rokr E1. Nog steeds weet niemand waarom dit per se nodig was.

De Rokr E1, een samenwerking tussen Motorola en Apple, was de eerste mobiele telefoon waarmee je muziek van Apple iTunes af kon spelen. Slechts honderd nummers, vergelijkbaar met de 512 MB op de iPhone Shuffle destijds. Via de telefoon zelf kon je geen nummers downloaden.

Die limiet van honderd nummers bleek voor de meesten toch een struikelblok en bovendien ging de overdracht van computer naar telefoon extreem traag en was een draadloze verbinding geen optie. Het toestel werd al snel een flop. De iPhone maakte dat twee jaar later natuurlijk ruimschoots goed, al had Motorola daar niet veel aan.

Bron: Froot

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
6 geflopte tech-uitvindingen die hun tijd te ver vooruit waren
Sluiten