Jutta
Jutta Health 12 mei 2018

één gemakkelijke tip om gezond eten of diëten vol te houden

Afvallen is geen hogere wiskunde: eet minder en je valt af. Punt. Alleen is het opvallend hoe moeilijk we het onszelf vandaag de dag maken voor wat ‘gezond eten’. Met name sinds de opkomst van de superfood-trend gaan mensen volledig overboord met toevoegingen waarvan ze niet eens weten wat ze doen; als ze überhaupt al iets doen.

Sinds een tijdje heerst het idee dat gezond eten uit heel veel verschillende ingrediënten moet bestaan, maar een van de beste manieren om diëten of gezond eten vol te houden, is door het zo simpel mogelijk te houden. Het is gemakkelijk en minstens zo gezond.

Wat heb je mee voor de lunch?
2010: “Salade met kip.”
2018: “Biologische Wasabirucola met een handje chiazaad, een scheutje appelazijn, glutenvrije linzencroutons, in kokosolie gebakken tempé en uiteraard wat zongedroogde Camu Camu en boekweitgrutten. Ja, ik had haast vanochtend.”

Je valt echt niet meer af door al die extra’s over je gerechten te sprenkelen. Je doodgewone bakje magere plattekaas blijft bijvoorbeeld net zo zwaar tellen, ongeacht of je er nu chiazaad en moerbeien doorheen zijn gestrooid. Als je dat lekker vindt, moet je het vooral blijven doen. Maar nodig is het uiteraard niet: het scheelt zelfs wat extra calorieën als je het niet doet.

Focus je op de juiste voedingsstoffen

Los van superfoods kun je je beter richten op macronutriënten als vetten, eiwitten en koolhydraten, dan je blind te staren op micronutriënten zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Het is namelijk die eerste groep die voor 99,9% zal bepalen hoe je eruit ziet.

Neem bijvoorbeeld sinaasappelsap. Daar zit een bom aan vitamine C in, wat uiteraard goed voor je is. Alleen zal dit spul je lijn, tanden en bloedsuikers absoluut géén deugd doen. Met als gevolg dat je met deze gezonde keuze in de praktijk meer schade berokkent dan goed doet. Neem liever een multivitamine-pil als je die vitamines binnen wil krijgen en richt je op de aanwezigheid van gezonde vetten, eiwitten en koolhydraten in je voeding.

Superfood = geldverspilling

Ten tweede is het ook echt zonde van je geld. Een complete maaltijd hoeft echt niet uit meer dan vier à vijf ingrediënten te bestaan. Dit bespaart tijd, geld en zorgt voor meer overzicht van je voedingsinname.

Misschien is een salade met alleen wat cottage cheese en kip voor eiwitten, avocado voor vetten en wat rijst voor koolhydraten in het begin een slap aftreksel van je normale variant. Maar geloof ons: al die toevoegingen dienen eigenlijk enkel om wat smaak toe te voegen. En ook die zal met de tijd aanpassen, waardoor die voorheen ‘saaie maaltijd’ op den duur net zo lekker smaakt als de rijkgevulde variant. Overigens geraak je met peper, zout en citroensap ook al een heel eind wat smaak betreft.

Gezond eten voor een compleet dieet

Koolhydraten:
– Fruit
Havermout
– Zoete aardappel
– Rijst
– Couscous

Vetten:
– Avocado
– Amandelen
– Pindakaas

Eiwitten:
– Witvis, tonijn, zalm
– Vlees
– Kip
– Eieren (zonder dooier)
– Hüttenkäse
– Eiwitpoeder
– Magere plattekaas

Vezels en vulling van de maag:
– Sla
– Broccoli
– Courgette
– Spinazie

Voor extra smaak:
– Zout
– Cacao
– Eiwitpoeder (chocolade)
– Sriracha
– Balsamico

Dankzij deze producten haal je precies binnen wat nodig is om jouw lichaam van voldoende brandstof te voorzien en tegelijkertijd ook nog te kunnen genieten. En bovendien zijn deze twintig producten zowat in elke supermarkt voor een habbekrats te verkrijgen. Zo simpel kan gezond eten zijn.

Reageer op artikel:
één gemakkelijke tip om gezond eten of diëten vol te houden
Sluiten