Jan
Jan Fitness en voeding 7 aug 2019

Afvallen is slim eten: 10 veelzijdige en gezonde voedingsmiddelen

Je kunt ingewikkelde diëten volgen als je wilt afvallen of als een bezetene gaan trainen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon slim eten. Het enige dat je daarvoor nodig hebt is een stel goed functionerende hersenen en een gezonde portie doorzettingsvermogen. Print dit lijstje met gezonde voedingsmiddelen uit op een papiertje en hang het op de koelkast.

Quinoa: rijk aan vezels, laag in calorieën

Quinoa is niet voor niets een van de meest trendy producten van de laatste jaren. Het is een eiwitrijk product, boordevol vezels en in het bezit van acht essentiële aminozuren en een waslijst aan vitamines. Een mooi bijkomend voordeel voor diabetici: quinoa veroorzaakt geen piek in de bloedsuikerspiegel.

Champignons: de ideale vleesvervanger

Champignons zijn smaakvol, rijk aan vezels en een prima vleesvervanger voor als je toch wat bite aan je eten wilt, maar minder calorieën wilt binnenspelen. Dat champignons goedkoop zijn, is een bijkomend voordeel.

Bessen: laat je niet misleiden door de natuurlijke suikers

Als het om afvallen gaat heeft fruit een slechte naam en dat is volledig onterecht. Je hebt immers wel iets van (natuurlijke) suikers nodig en fruit – waaronder bessen – kan je hunkering naar suiker juist beteugelen zonder je dieet te vernietigen. Bessen bevatten relatief weinig calorieën, zitten boordevol goede voedingsstoffen en voegen smaak toe aan een anders saaie maaltijd.

Spinazie: gezond en veelzijdig

Dat spinazie gezond is, zul je wel weten. De bladgroente is een cruciaal onderdeel van elk gezond dieet en bevat een grote hoeveelheid voedingsstoffen, waaronder ijzer. Spinazie bevat extreem weinig calorieën en is ideaal om mee te variëren, want je kunt het zowel koud als warm eten en zowat in elk gerecht verwerken.

Chocolade: niet altijd ongezond

Chocolade is ontzettend calorierijk, maar daarom niet per se slecht als je wilt afvallen. Een klein stukje pure (!) chocolade kan geen kwaad. Andere soorten bevatten heel veel extra suiker en vet en wil je echt mijden.

Wortelen: een gezonde en stevige snack

Wortelen zijn een gemakkelijke en stevige snack die ongezonde snacks kan vervangen. Het hoge vezelgehalte zorgt ervoor dat je snel een vol gevoel hebt en dus niet op zoek gaat naar ongezonde alternatieven.

Bonen: een verzameling complexe koolhydraten en voedingsstoffen.

Veel soorten bonen zitten boordevol vezels, eiwitten, ijzer en zink. Gekookte groene boontjes zijn overigens een prima alternatief als je niet naar de chips wilt grijpen maar wel nood hebt aan een snack.

Edamame

Een enkel kopje bevat al 17 gram eiwitten, 8 gram vezels en slechts 189 calorieën. Je wordt er dus niet dik van, en bovendien zorgen de vezels voor een verzadigd gevoel. De perfecte voeding tijdens het afvallen.

Noten: rijk aan gezond vet en vezels

Noten zijn ideaal als gezonde snack tussendoor en geven je snel een vol gevoel. Paranoten worden veel gebruikt in diverse diëten, maar pas op dat je niet te veel eet.

Boerenkool: een echte superfood

Net als spinazie bevat boerenkool weinig calorieën, maar zit de groente wel boordevol kalium, vitamine K, vezels en ijzer. De voedingsstoffen helpen je spijsvertering te reguleren, terwijl het lage gehalte aan vet en calorieën je helpen tijdens het afvallen.

Lees ook: de belangrijkste plantaardige calciumbronnen op een rij. 

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Afvallen is slim eten: 10 veelzijdige en gezonde voedingsmiddelen
Sluiten