Jutta
Jutta Food & Drinks 12 apr 2018

Zo wordt je saaie bordje havermout weer lekker

Je weet dat het goed voor je is, maar soms ben je die dagelijkse kom havermout zo beu als koude pap. Voeg een paar van deze ingrediënten toe en dan moet je morgen eens niet met lange tanden zitten ontbijten. 

Havermout is goedkoop, het is gemakkelijk en het is gezond. Daarnaast is het vreselijk eentonig en heeft het een papperige textuur waar alle mensen met tanden eigenlijk een beetje van walgen.

Gelukkig zijn er heel veel verschillende dingen die je kunt toevoegen om wat kleur in je bord en een glimlach op je gezicht te krijgen. Extra proteïnen, fruit, groenten, restjes, alles kan. Sommige toevoegingen maken je bord havermout nog gezonder, andere zouden niet misstaan in een fastfoodketen, maar hoe dan ook, je krijgt weer zin in je ontbijt. En met een beetje geluk kijk jij dan binnenkort even zwoel als deze patser met zijn bordje pap.

havermout

Mee koken

Je kunt havermout weken, zoals bijvoorbeeld bij overnight oats, of koken en dan kunnen deze ingrediënten meteen mee in de pot.

  • Gedroogde vruchten zoals cranberries, rozijnen, abrikozen, stukjes vijg, gedroogde bessen, appel, mango, …
  • Bevroren fruit. Door het koken ontdooien die steenharde blauwe bessen.
  • Vers fruit zoals appelen, peren en abrikozen.
  • Andere granen. Voeg wat quinoa, chiazaad of zelfs wilde rijst toe voor wat extra bite. 
  • Plantaardige melk ter vervanging van het water of de gewone melk die je nu gebruikt.
  • Een ei voor een hartig bord havermout. Voeg het toe wanneer je havermout bijna klaar is zodat het eiwit gaar is, maar de dooier nog lopend.

Achteraf toevoegen

Deze ingrediënten voeg je het best toe als je havermout al gaar is.

  • Confituur, honing, ahornsiroop, karamel of elke andere zoete, kleverige vloeistof die jij lekker vindt.
  • Platte kaas, zure room, geitenkaas, room, melk, ricotta, mascarpone, … Afhankelijk van je smaak kun je zoute of net zoete zuivel toevoegen.
  • Pindakaas, andere notenpasta, of tahin.
  • Kruiden: kaneel, kardemom, nootmuskaat, paprika, chili als je dat aan kunt, … Experimenteer naar hartelust.
  • Spek, koffie, chocolade en alle andere gekke dingen die je zelf kunt bedenken. Lust je het? Gooi het dan eens door je havermout.

Toppings voor je havermout

Je neemt nog net geen frozen yoghurt als ontbijt, maar je kunt wel dezelfde toppings over je bordje havermout strooien.

  • Noten en zaden
  • Vers fruit
  • Zoete toppings als hagelslag, munt, cornflakes, slagroom, zelfs discobolletjes als je dat zou willen
  • Zoute toppings (en nu wordt het echt raar): gebakken ui, champignons, bolognaisesaus, geraspte kaas, tomaatjes en basilicum, olijven, groenten, parmezaanse kaas, olijfolie, barbecuesaus, avocado, …

Probeer eens wat anders, de kans is groot dat je blij verrast zult zijn door het resultaat. Smakelijk!

Reageer op artikel:
Zo wordt je saaie bordje havermout weer lekker
Sluiten