Thomas
Thomas Entertainment 8 jan 2020

Waarom Netflix en de cinemazalen geen goed huwelijk zijn

Wat hebben ‘Roma’, ‘The Irishman’ en ‘Beast of No Nation’ met elkaar gemeen? Precies, ze zijn alle drie van Netflix en daar ligt meteen het probleem. De streamingdienst en de cinema’s zijn namelijk niet elkaars beste vrienden.

Dat is vervelend, want ze kunnen elkaar goed gebruiken. Netflix produceert steeds meer en vooral steeds betere films en als bioscoop wil je die natuurlijk kunnen tonen om zo veel mogelijk publiek te trekken. Netflix profiteert daar ook van, en niet alleen financieel. Nog belangrijker zijn eventuele prijzen. Om in aanmerking te komen voor de meeste prestigieuze awards zoals de Oscars, moet een film minimaal een week te zien zijn in de cinema.

Bioscopen en Netflix geen gelukkig samenwerking

Voor beide partijen valt er dus wat te winnen, maar dat heeft nog niet geresulteerd in een gelukkig huwelijk. Er zijn namelijk een aantal dingen waar Netflix en de cinema’s het maar niet een over kunnen worden. Allereerst is dat hoe lang de film te zien is op het witte doek. Bioscopen willen films het liefste zo lang mogelijk kunnen draaien; een aantal maanden is toch wel echt minimum.

Netflix denkt daar anders over. Voor de streamingdienst is het erin en eruit om zo in aanmerking te kunnen komen voor een Oscar. We zagen dit recent nog met ‘The Irishman’: het nieuwe meesterwerk van Martin Scorsese was in Amerika slechts een krappe maand te zien op het witte doek. Dit was voor veel bioscopen al genoeg reden om ‘The Irishman’ niet te vertonen, maar daar blijft het niet bij.

‘The Irishman’ komt ermee weg …

Misschien nog wel een groter probleem is hoe snel de film vervolgens op Netflix verschijnt: meteen nadat de film uit de bioscopen verdwenen is. Dat is een groot verschil met alle niet-Netflix-films. Voor die films geldt namelijk de afspraak dat ze pas minimaal negentig dagen later thuis te zien zijn via streaming of een dvd. De bioscopen hebben zo de garantie dat fans wel naar de bioscoop moeten komen als ze een film een beetje tijdig willen zijn.

Goed voor de bioscopen dus, maar Netflix heeft niks op met zo’n exclusiviteitsdeal en zet Original content zo snel mogelijk online. Iedereen die geen geld uit wil geven aan een bioscoopkaartje wacht gewoon twee à drie weken en kijkt ‘m vervolgens gewoon thuis: net zo goed als je een degelijke tv en audio-installatie hebt én de popcorn is veel goedkoper. Daar zijn de cinema’s natuurlijk niet blij mee en dat laten ze Netflix voelen door films te weigeren. In het geval van ‘The Irishman’ komt de streamingdienst ermee weg: voor een film van dit kaliber gaan veel bioscopen toch overstag, maar dat is niet altijd het geval.

… maar dat geldt niet voor andere Netflix-films

Neem bijvoorbeeld ‘Roma’ en ‘Beast of No Nation’. Beiden werden door veel bioscopen geweigerd. Voor ‘Roma’ was dat geen ramp, want de film deed het goed op de Oscars en daar was het Netflix om te doen. ‘Beast of No Nation’ had minder geluk: amper te zien in de cinema en geen enkele prijs gekregen. Zonde, want deze film met een briljante rol van Idris Elba verdient eigenlijk beter.

Lees ook: zo kijk je ‘The Irishman’ als miniserie op Netflix.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Waarom Netflix en de cinemazalen geen goed huwelijk zijn
Sluiten