Fitness en voeding

Hoe vaak moet je trainen? Het antwoord is eigenlijk heel simpel

Minder vaak dan je denkt

Er bestaan heel wat verschillende opvattingen over hoe we meer spiermassa kunnen opbouwen en fitter kunnen worden, maar wat is nu de juiste en hoe vaak moet je trainen? Dat is veel minder ingewikkeld dan je denkt. 

De algemene opvatting over spiergroei

Wanneer je spiermassa wilt kweken veroorzaak je tijdens het trainen – gewichtheffen bijvoorbeeld – telkens schade aan de spieren. Na je training begint je lichaam die schade te herstellen en tijdens dat proces worden je spieren groter.

Naarmate je een meer ervaren sporter bent, heeft je lichaam steeds minder tijd nodig om je spieren te herstellen na het trainen. Vermoedelijk duurt dit proces bij nieuwere lifters tot 48 uur, terwijl ervaren rotten er met een reparatietijd van ongeveer 24 tot 36 uur vanaf komen. Daarom zie je vaak dat professionele bodybuilders meerdere keren per week dezelfde spiergroep trainen en zo hun spieren vaker proberen uit te dagen.

Is vaker trainen ook beter?

Niet per se. Je moet vooral een trainingsfrequentie vinden die voor jou en je levensstijl werkt. Of dat nu zes of drie keer trainen per week is, je kunt spiermassa opbouwen op allerlei manieren.

Hoe vaak moet je trainen om meer spiermassa te kweken?

Pieker niet te lang over je het aantal trainingen, maar zorg voor consistentie. Is het voor jou minder handig om elke dag te trainen? Doe dan elke week een paar langere sessies. Maar misschien is het net logisch om elke dag dertig minuten te fitnessen tijdens je lunchpauze. Doe wat je moet doen om consistent te blijven. Het is immers de consistentie van je work-out in de loop van tijd die je resultaten zal opleveren.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


08-04-2019 - Sander