Fitness en voeding

Weet je met een sporthorloge écht hoeveel calorieën je verbrandt?

Een extra koekje, of nog een extra rondje lopen?

Sommige mensen lopen een marathon, anderen lopen af en toe naar de koffiemachine op de vierde verdieping. Die laatste categorie verbrandt zo ook een paar calorieën en dat kan je prima meten met een activity tracker of sporthorloge. Maar hoe accuraat zijn die? 

Een activity tracker is handig als je in vorm wilt geraken en precies wilt weten hoeveel je sport, maar ook als je gewoon wilt weten hoeveel je in het dagelijks leven beweegt. Zo’n sporthorloge doet meer dan je stappen tellen: het meet ook je hartslag en houdt een logboek bij van je inspanningen.

Daarnaast zijn er modellen die je slaappatroon analyseren, je helpen mediteren en een sportregime op maat opstellen. Een beetje zoals een personal trainer – inclusief reminders dat je weer eens moet gaan sporten, maar die functie kun je gelukkig gemakkelijk uitschakelen.

Een sporthorloge als hartslagmeter

Hoe goed zijn de hartslagmeters in activity trackers of sporthorloges? Voor een onderzoek van de universiteit van Stanford moesten zestig vrijwilligers (31 mannen en 29 vrouwen) lopen, fietsen, zitten en wandelen met een sporthorloge om hun pols. Zo controleerden ze hun hartslag, en onderzoekers deden hetzelfde maar dan met professionele apparatuur.

Wat bleek? Alle activity trackers gaven de hartslag vrij accuraat weer. De Apple Watch scoorde het best (met een afwijking van 2 procent), maar ook modellen als de Basis Peak, Fitbit Surge, Microsoft Band, Mio Alpha 2 en de PulseOn deden het goed. De Samsung Gear S2 scoorde iets slechter, maar is met een afwijking van 6,8 procent nog steeds vrij nauwkeurig.

Opvallend: de fouten waren vooral te wijten aan factoren zoals huidskleur en tatoeages. De toestellen sturen groen licht doorheen de huidlagen, en een donkere huid of tatoeages kunnen dat bemoeilijken.

sporthorloge

Je calorieverbruik meten

Geeft een sporthorloge je calorieverbruik even nauwkeurig weer als je hartslag? Wat dat betreft waren de resultaten ronduit slecht. De Fitbit Surge was het beste toestel, maar week toch ruim 27 procent af van de werkelijkheid. De PulseOn was de slechtst scorende met een foutenmarge van bijna 93 procent.

Als je dus calorieën telt heb je niet veel aan zo’n (duur) horloge. De onderzoekers geven dan ook aan om hier geen al te zware beslissingen over je gezondheid op te baseren – laat dat liever aan medische apparaten over.

Overigens zit er ook een stappenteller in je sporthorloge en die is meestal vrij accuraat (hoewel een uurtje woelen in je slaap ook goed is voor enkele ‘stappen’). Zo weet je dus wel hoeveel kilometer je hebt afgelegd naar de koffiemachine, maar niet of dat extra koekje geoorloofd is na je inspanning.

20-10-2018 - Jutta