Wheels

Knallende cijfers Model 3 zetten Tesla eindelijk écht op de kaart

Op 15 jaar is Tesla uit zijn niche gekropen

Wie naar de laatste cijfers van de Amerikaanse auto-industrie kijkt, zal geen verrassingen vinden. SUV’s en pickups domineren de lijst met de twintig meest populaire modellen, samen met goedkopere sedans van Japanners als Toyota en Honda. Aan de onderkant van de lijst vind je een nieuwkomer: Elon Musk’s Tesla Model 3.

Tesla zegt dat ze 56.065 stuks van de kleinere, elektrische auto op de markt hebben gebracht tussen juli en oktober, waardoor de Model 3 op de negentiende plek terechtkomt van best verkochte auto’s in Amerika.

Wie aandachtiger naar de cijfers kijkt, ontdekt zelfs dat Tesla (relatief gezien) dermate veel auto’s produceert, dat ze een verschil beginnen te maken op de Amerikaanse automarkt. Vijftien jaar na de oprichting is Tesla uit de niche gekropen.

“We moeten Tesla wel serieus nemen,” aldus Tim Fleming, een analist bij Kelly Blue Book – een bedrijf dat alle autoverkopen in kaart brengt. “Hun sales-cijfers zijn aanzienlijk omhoog gegaan sinds de productie van Model 3 is gestart.”

Tesla Model 3 best verkochte auto's in Amerika

Tesla in het luxesegment

Zeker als Tesla in het hogere segment wordt geplaatst, zijn de cijfers indrukwekkend te noemen. Zo stond het bedrijf van Musk op de vierde plek in het laatste kwartaal in de lijst met luxe-auto’s, na Audi, Cadillac en Porsche.

Tesla Model 3 best verkochte auto's in Amerika

De grote vraag is volgens analisten of Tesla dit momentum kan vasthouden. Het gros van de 40.000+ mensen die een Model 3 hebben besteld, zullen voor de goedkoopste variant gaan (35.000 dollar in Amerika). Musk zegt nu nog niet winstgevend te zijn door de productie van de Model 3, maar denkt dat over zes maanden wel te kunnen zijn. Maar goed, het zou niet de eerste keer zijn dat het Tesla-opperhoofd zijn uitspraken niet nakomt.

Los daarvan is het marktaandeel van de Tesla Model 3 indrukwekkend gestegen, van 0.5 procent in dezelfde periode vorig jaar tot tot 2.1 procent nu. Merken als Jeep en Subaru hebben dezelfde groei laten zien, maar deden daar vijf jaar over. Tesla deed het in acht maanden.

Dit kunnen we van Tesla en Elon Musk verwachten

De plannen van de automaker uit Silicon Valley bestaan uit het maken van een SUV genaamd Model Y, wat een slimme keuze is gezien de interesse van Amerikanen in grote auto’s. Deze trend is overigens ook zichtbaar in België en de rest van West-Europa. Ook zegt Musk een futuristische pick-up te willen maken. Wij zijn alvast benieuwd, en hopen dat hij ondertussen ook het fileprobleem opgelost krijgt.

11-11-2018 - Leroy