Fitness en voeding

Zo stel je sportieve doelen die je wél met plezier gaat bereiken

Droom groot, maar realistisch

Sportieve uitdagingen, professionele coaching en een epische reis als kers op de taart, de Belgische start-up Kommit doet zelfs de grootste couch potato weer zin krijgen in sport. Oprichters Jens Van Roost en Maxim Demeyer houden je op Manners alvast de spreekwoordelijke wortel voor de neus. Deze keer schrijven ze over het belang van concrete sportieve doelen. 

Je in een trainingspak hijsen, een zweetband omgorden en met rood aangelopen gezicht je buren trotseren, … beginnen sporten is zelden leuk. Hoe zorg je er dan voor dat het langer dan een maandje uithoudt? Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat je enkel zult blijven sporten als je er ook effectief van kunt genieten, en daarvoor … moet je ergens naartoe werken.

Stel je eigen sportieve doelen

Zo’n doel hoeft niet eens competitief te zijn, iedereen wil gewoon een resultaat waar hij persoonlijk trots op kan zijn. En dat prestatieniveau is voor iedereen anders.

“Zonder einddoel houden weinig sporters hun trainingsschema aan, waarom zou je ook?”

Hoe stel je goede sportieve doelen die je ook volhoudt? Daarbij moet je met een aantal zaken rekening houden. Voor het gemak nemen we een marathon als voorbeeld, maar het principe van doelen stellen is toepasbaar op elke sport.

1. Haalbaar

Het gestelde doel moet haalbaar zijn, maar de lat moet zeker hoog liggen. Kortom: je doel moet je dwingen om je schema te volgen. Bekijk dus hoe vaak je gemiddeld per week kunt trainen, en stel dan je doel af op dat gemiddelde. Denk ook goed na over de termijn van je doel. Als je bijvoorbeeld net begint te lopen en een marathon ambieert, zul je meer dan een jaar moeten opbouwen om je marathon gezond en blessurevrij uit te lopen.

“Droom groot maar realistisch.”

2. Opbouwen

Een doel dat ver in de toekomst ligt zal je weinig trainingsdruk geven. Bepaal daarom enkele kleinere tussendoelen die je gemotiveerd houden. Zoals een eerste tien kilometer lopen na drie maanden trainen, en vervolgens een tochtje van twintig kilometer na zes maanden. Bouw op deze manier progressief op. Je zult merken dat je met meer plezier je schoenen aantrekt omdat er binnenkort weer een mijlpaal op je programma staat!

3. Plezier in je doelen

Een doel kan een wedstrijd zijn, maar dat hoeft helemaal niet. Er zijn talloze mogelijkheden, afhankelijk van je persoonlijkheid en budget. Ben je een groepsdier, kies dan voor een mooie stadsmarathon met als tussentijds doel de massaruns zoals de Antwerp 10 Miles of Dwars door Brugge. Als je eerder avontuurlijk en op reizen ingesteld ben, kun je een epische trail in het buitenland gaan lopen.

Van doel naar volhouden

Of je nu een beginner bent of een ervaren sporter, met deze simpele tips kun je alvast een doel op jouw maat vinden, en misschien eindelijk die marathon lopen waar je altijd al van droomde. Volgende keer vertellen we meer over het effectief beginnen sporten, en hoe je dat blessurevrij kunt volhouden.

Op zoek naar een sportieve uitdaging van formaat met persoonlijke begeleiding op maat? Kommit neemt je mee op een avontuurlijke reis.

03-01-2019 - Jutta