Jutta
Jutta Health 15 jul 2019

Hoe lopen in je vrije tijd je beter maakt in je werk

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek, maar eerst ga je het best een toertje lopen. 

Lopen is goed voor je conditie, dat weet iedereen. Naast het fysieke aspect is het ook bijzonder goed voor je mentale gesteldheid en leer je heel wat zaken die je bijzonder goed van pas komen in je professionele leven.

Niet luieren, schiet in actie!

Na een lange dag is niets zo lekker om ‘s avonds op de zetel te ploffen. Zak chips erbij, (domme) serie op Netflix checken, even lekker je hoofd leeg maken. Je hebt wel een beetje rust verdiend, toch?

Relax vooral als je daar zin in hebt, maar weet dat een rondje hardlopen je veel beter helpt je om alles even goed op een rijtje te zetten dan een uur in de zetel. Wat is je positie op dit moment? Waar wil je uiteindelijk heen? Hoe bereik je deze verandering? Het zijn bij uitstek vragen waar je tijdens het sporten over na kunt denken. Chillen met Netflix kan na het rennen altijd nog.

Stel realistische doelen tijdens het lopen

Het opstellen (en volgen!) van een schema helpt je in het dagelijks leven. Lopen helpt je dus om realistische doelen te stellen, en hier naartoe te werken. Goed voor je conditie, maar minstens zo nuttig op professioneel gebied.

Plannen, werken om je doel te bereiken, omgaan met succes en teleurstellingen (die horen er ook bij!): hardlopen kweekt karakter. Ben je niet zo’n planner, dan zijn er genoeg apps die je hierbij kunnen helpen.

Zoek het positieve in jezelf

Je baan kan soms vreselijk frustrerend zijn. Die ene vervelende collega heeft meer succes dan jij, of misschien hangt er een negatieve sfeer. Het is gemakkelijk, en verleidelijk, om je door zo’n vervelende situatie te laten beïnvloeden. Sport helpt je om jezelf te pushen, waardoor je steviger in je schoenen staat.

Het kan prettig zijn om te zwelgen in zelfmedelijden, maar zo’n houding helpt je meestal niet echt vooruit. Hardlopen maakt je zelfbewust, een beetje hard voor jezelf én trots. Je richt je niet meer op je negatieve omgeving, maar checkt hoe je zelf je eigen positie verbetert.

Can do-attitude

Een beetje zelfkritiek is uitermate gezond, maar te veel is niet goed. Als je te kritisch oordeelt over je eigen handelen, kun je jezelf verlammen. Sportieve prestaties maken je zelfverzekerder, en pro-actiever. “Dit kan ik vast niet” verandert in “Laten we het doen!”. De beginner krijgt al een rolberoerte als ‘ie denkt aan vijf kilometer rennen, totdat het gewoon gebeurt en er niets aan blijkt te zijn.

Stok achter de deur

Het kan verleidelijk zijn om lang op je werk te blijven. Een project dat af moet of even nakletsen met een stel collega’s, je kent het wel. Tegelijkertijd zijn (te) lange werkdagen helemaal niet zo goed voor je productiviteit. In plaats van langer te blijven, kun je beter efficiënter werken. Een vaste work-out helpt hierbij enorm. Als je regelmatig een rondje loopt om (bijvoorbeeld) half acht, moet je op een normale tijd naar huis.

Hardlopen is op deze manier een stok achter de deur om je werkdag productief te houden. Als je ‘s avonds toch geen plannen hebt, ga je onvermijdelijk slacken en daar heeft niemand wat aan, right?

Nu de juiste loopschoenen kiezen en je bent klaar voor een productiever leven.

Want

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Hoe lopen in je vrije tijd je beter maakt in je werk
Sluiten