Jelle
Jelle Entertainment 15 jul 2019

‘Man of Medan’ game-preview: boeiend verhaal, wij willen meer

Er zijn maar weinig (goede) games die puur en alleen draaien om het verhaal. Lange tijd was ontwikkelaar Telltale Games hier de grote specialist in, maar die studio is helaas failliet. Nu vestigen we onze hoop op Supermassive Games. Zij brachten eerder al het boeiende ‘Until Dawn’ uit, en komen nu met een reeks horrorgames. De reeks gaat ‘The Dark Pictures’ heten en de eerste game wordt ‘Man of Medan’.

‘Man of Medan’

Dat is net als ‘Until Dawn’ een game die echt draait om het verhaal en verschillende enge momenten kent. Wij mochten het eerste anderhalf uur van de game beleven en daaruit werd één en ander duidelijk.

Een beetje houterig

Net als in ‘Until Dawn’ lopen de personages ietwat houterig rond. Ook maakt de game gebruik van een systeem van vaste camerastandpunten. Waarschijnlijk is dat om het schrikeffect hoog te houden, omdat je op die manier niet weet wat er om de hoek op je staat te wachten. Het nadeel daarvan is echter dat je soms zo van camerastandpunt verandert wanneer je een bepaalde ruimte betreedt dat ‘vooruit’ plots ‘achteruit’ wordt en andersom. Zo loop je al zoekend heel wat heen en weer.

Gelukkig kun je daar goed mee omgaan en was de rest van de speelsessie veelbelovend. Je kun ‘Man of Medan’ in je eentje of samen met een vriend online spelen. Dat laatste is vrij uniek voor een verhalende game als deze. Je online medespeler kan op die manier ook heel andere keuzes maken dan dat jij zou doen, terwijl jullie wel allebei moeten omgaan met de gevolgen van die keuzes. Die feature maakt de speelervaring net wat unieker.

Verschillende wegen

Daarom kun je de game dus ook perfect een tweede keer spelen. Doorheen het spel zijn er immers genoeg momenten waarop jullie wegen gescheiden zijn en je dus niet weet wat de ander aan het doen is.

Ook het verhaal van ‘Man of Medan’ weet de juiste snaar te raken. De game begint met een proloog, waarbij je als twee mariniers op een marineschip rondvaart. Na een dronken ervaring worden beide spelers op hun eigen plek gedropt. Je ziet nog wel dat het enorm stormt en dat de bliksem in de boot slaagt. Als gevolg daarvan lijken er een soort bovennatuurlijke krachten vrij te komen en worden alle militairen op de boot gruwelijk afgemaakt.

Vervolgens maak je een sprong naar de moderne tijd en leer je een groep van vijf mensen kennen. Het gaat om twee broers, waarbij de oudste zijn vriendin en haar broer op een boot- en duiktocht heeft uitgenodigd. De vijfde persoon is de vrouwelijke kapitein die is ingehuurd om de groep naar de plek te brengen die zij willen.

Het verhaal begint rustig en geeft je de kans om de verschillende personages te leren kennen en te begrijpen hoe de verhoudingen in elkaar zitten. Langzaam maar zeker wordt het verhaal echter duisterder en krijg je voordat je terecht komt op het marineschip bij het begin van de game al een aantal akelige momenten voorgeschoteld. En het is aan jou om daar de juiste keuzes in te maken en ervoor te zorgen dat je heelhuids en met een goed gevoel overleeft.

Schrikmomenten

Tijdens deze speelsessie kwamen er al een aantal zeer boeiende schrikmomenten voorbij. Dankzij de verschillende quick time-events die in de game zitten, blijf je ook scherp. Mis je een momentje, dan kan dat het begin van het einde zijn (voor jezelf of iemand anders) en dat wil je niet.

Naast de optie om de game in je eentje of online met een vriend of een wildvreemde te spelen, is er ook nog een derde optie in de vorm van Horror Movie Night. Hierbij kun je met maximaal vijf spelers aan de slag gaan. Je hebt dan één controller die je doorgeeft aan andere spelers.

Op die manier speelt iedereen zijn eigen rol en probeer je samen het avontuur te overleven – of je zorgt ervoor dat een van je maten het zwaar krijgt en misschien zelfs het loodje legt. Whatever floats your boat.

Zelf ook benieuwd geworden? Op 30 augustus komt de game uit op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Meer game-reviews?

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!