Jutta
Jutta Health 4 okt 2019

Meal preppen voor beginners: dit moet je weten voor je van start gaat

Hoe vaak loop je na je werk hongerig de supermarkt binnen, om met een ongeïnspireerde, ongezonde maaltijd bij de kassa te belanden? Als je wilt afvallen is meal preppen een goede manier om te voorkomen dat je slechte keuzes maakt. Nieuw in de wereld van meal prepping? Dit moet je weten.

Wat is meal preppen?

Meal preppen is eigenlijk heel simpel: je bereidt een aantal maaltijden in een keer voor. Het is nu nog voornamelijk bekend in de fitnesswereld, waar veel mensen het doen tijdens hun bulk- of cut-fases. Maar eigenlijk is je maaltijden vooraf al klaarmaken ideaal voor iedereen die z’n voeding een beetje onder controle wil houden.

We horen je al denken: is dat meal preppen niet net een gedoe? Vooral de eerste keer zal het bedenken van een menu, boodschappen doen en de voorbereiding zelf inderdaad wat tijd kosten, maar op lange termijn bespaart het je tijd, geld én helpt het je gezonde keuzes te maken.

Investeer in goede meal prep-potjes

Als je serieus gaat meal preppen betekent dat één ding: je hebt a whole lot of bewaarbakjes nodig. Investeer in goede dozen en potjes die niet lekken, zodat je de gerechten ook gemakkelijk kunt meenemen en ze langer goed blijven in je koelkast of vriezer.

Varieer je wekelijkse menu

Weet wat je van tevoren wilt eten en maak een planning. Zorg dat je elke week een ander menu hebt, anders wordt meal prepping algauw saai en zakt de motivatie om door te gaan. Daarnaast wil je natuurlijk dat je voldoende verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Eiwitten

  • Kip of kalkoen
  • (Mager) rundvlees
  • Vis
  • Eieren
  • Bonen
  • Tofu

Gezonde vetten

Vetten zorgen voor een boost in energie, maar dan moet je wel de juiste vetten eten.

  • Avocado
  • Vis
  • Amandelen
  • Lijnzaad- of kokosolie
  • (Wal)noten

Koolhydraten

‘Goede’ koolhydraten bevatten veel vezels en vitamines, en doen er langer over om verteerd te worden. Hierdoor heb je langer een vol gevoel en zul je minder snel gaan snacken. In een gevarieerd menu komen ze daarom ook voor:

  • Peulvruchten
  • Zilvervliesrijst
  • Volkoren brood
  • Volkoren of spelt pasta
  • Zoete aardappel

Aan de slag

Bedenk voor jezelf op welke dag je gaat meal preppen. Wordt dit elke week op zondagmiddag of -avond? Of komt een andere dag je beter uit? Je kunt ervoor kiezen om al de hele gerechten te maken, waarna je het een paar dagen in een luchtdicht bakje in de koelkast kunt bewaren.

Wil je echt voor de hele week meal preppen? Dan kun je er beter voor kiezen om groenten alvast te snijden en de rijst of couscous klaar te maken, om op de dag zelf nog het vlees of vis te bakken en het gerecht af te maken.

Tip: denk ook aan gezonde tussendoortjes. Maak bijvoorbeeld een paar potjes met fruit of gekookte eitjes die je snel kunt pakken als je een hongerke krijgt.

Bewaren

Laat het eten goed afkoelen voordat je het in de koelkast of vriezer zet. Daarna kun je het zo’n drie dagen in de koelkast bewaren. Als je dit in goede luchtdichte bakjes doet, blijven de producten langer goed dan in een plastic zakje, om maar een voorbeeld te noemen. Succes!

Lees ook: Afvallen is slim eten – 10 veelzijdige gezonde voedingsmiddelen

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Meal preppen voor beginners: dit moet je weten voor je van start gaat
Sluiten