Dit zijn de vijf meest voorkomende loopblessures

Hoe meer kilometers je maakt, hoe meer druk je op je spieren, gewrichten en kraakbeen legt. En hoe goed zo’n looptochtje met de wind in je haren ook voelt, als het pijn doet moet je ingrijpen. Dit zijn de meest voorkomende loopblessures. 

1. Lopersknie

Lopersknie is een overkoepelende term voor pijn aan de voorkant van je knie. Het is niet altijd eenvoudig om de precieze oorzaak te achterhalen. Je kan dat doen door tijdens het lopen, wanneer je de pijn voelt, de exacte locatie van de pijn te identificeren. Het gevoel proberen reproduceren kan ook helpen om duidelijkheid te scheppen, en nog beter is om een arts of kinesist te raadplegen.

Hoe slecht is het? Loop niet door de pijn, vooral niet als beginneling. Over het algemeen zijn dit soort problemen te wijten aan een zwakte in de heupen of voeten, of door te snel te veel kilometers te lopen. Bouw je trainingen stapsgewijs op, en versterk de gewrichten die de schokken moeten absorberen om een lopersknie te voorkomen – of te genezen.

2. Trekkende hamstrings

Als je de achterkant van je dijbeen voelt trekken, dan zijn je hamstrings waarschijnlijk overbelast. Dit wordt veroorzaakt door te snel lopen, te gaan lopen wanneer je moe bent, of doordat andere spieren hun werk niet naar behoren doen.

Het is geen geweldig idee om te blijven lopen als je hier last van hebt, zeker als je sprintjes trekt of intervaltrainingen doet. Je wilt de pijn immers niet verergeren, want dan moet je nog langer stilzitten. Bouw langzaam je trainingen opnieuw op en vraag extra ondersteunende oefeningen aan je kinesist.

meest voorkomende loopblessures

3. Stekende pijn in je scheenbeen

Een andere veelvoorkomende loopblessure is stekende pijn aan de onderkant van je scheenbeen vooraan – die kan uitstralen richting je knie. De klachten variëren sterk in ernst en komen vrij veel voor bij nieuwe hardlopers, omdat hun benen de schokken niet gewend zijn, of omdat ze niet de juiste loopschoenen dragen.

Als de pijn aanhoudt en je blijft lopen, kunnen ontstekingen optreden of erger: stressfracturen. Je voorkomt deze blessure door uit te rusten en neemt je looptechniek best onder de loep. Een coach kan controleren hoe je je voeten zet tijdens het rennen, want meestal is er bij dit type pijn van een slechte techniek. En daar kan je dus vrij gemakkelijk iets aan doen!

4. Pijn in je bil

Een branden pijn in het midden van de bilnaad wordt ook het piriformissyndroom genoemd en treedt op wanneer de piriformis-spier (die vertrekt binnenin het bekken en aanhecht aan de achterkant van het heupgewricht) de heupzenuw samendrukt. Door de locatie verwarren mensen de pijn vaak met lage rugpijn, maar een goede arts of therapeut kan duidelijkheid scheppen over de oorzaak.

Als de pijn direct verdwijnt tijdens het opwarmen en pas uren terugkeert, is het oké om een ​​redelijke hoeveelheid beweging aan te houden. Als het erger wordt of ook tijdens de training aanhoudt kan je best een (sport)arts raadplegen.  zolang herstel en rehab geïntegreerd zijn in dat plan.

5. Achillespeesontsteking

Een plotse, stekende pijn in je kuit en enkel kan een signaal zijn dat je een achillespeesontsteking hebt. Over het algemeen is dit pijn aan de achterkant van de enkel en meestal heb je er maar langs een kant last van.

Dit soort pijn kan je – net als de lopersknie – best niet negeren. Laat er een fysiotherapeut naar kijken, want er zijn veel dingen zijn die het genezingsproces kunnen verstoren én veel verschillende oorzaken. Een achillespeesontsteking kan bijvoorbeeld komen door een gebrek aan mobiliteit van de enkelgewrichten, door gebrek aan heupextensie aan dezelfde kant, door overmatig leunen of doordat je je ene been intensiever belast dan het andere. Voor aanhoudende pijn geldt altijd: raadpleeg je arts of kinesist.

GQ

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Dit zijn de vijf meest voorkomende loopblessures
Sluiten