Jan
Jan Life 13 mei 2019

Slimmer, sneller en beter werken? Neem een micro-break en verhoog je productiviteit

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek.

De micro-break als mini-therapie

Na een zwaar weekend met je vrienden weet je dat het lastig kan zijn om weer op gang te komen. Het liefst blijf je nog even liggen en giet je vervolgens twee liter koffie achterover, maar erg productief is dat allemaal niet. Insert de micro-break.

Volgens de BBC wordt een micro-break geclassificeerd als een “korte activiteit die helpt om het monotone ritme van fysiek of mentaal afstompende taken te doorbreken.”

Kortom, een effectieve mini-therapie die alle nadelige gevolgen in één keer doet verdwijnen als sneeuw voor de zon. Het goede nieuws: het kost maar een beperkte inspanning. Een kop koffie zetten of snel even een YouTube-video bekijken kan al genoeg zijn om erna weer geconcentreerd aan het werk te kunnen.

Het effect van zo’n time-out

De term ‘micro-break’ werd eind jaren ’80 geïntroduceerd door onderzoekers van het National Institute for Occupational Safety and Health. Zij wilden weten of een korte pauze een positief effect had op de productiviteit. Hiervoor stelden ze een groep van twintig mensen samen die twee dagen in een kantooromgeving moesten werken.

De proefpersonen kregen een vrij eentonig takenpakket. De groep werd in twee gesplitst waarbij de ene groep wel micro-breaks kreeg en de andere groep niet. Hoewel de onderzoekers geen sluitende resultaten vonden op het vlak van productiviteit, ontdekten ze wel dat mensen die micro-breaks namen, een aanmerkelijk lagere hartslag hadden. Hieruit volgt de conclusie dat een micro-break stressverlagend werkt en je zo minder snel fouten zou maken.

Vervolgonderzoek

Die uitkomst inspireerde de onderzoekers tot een vervolgonderzoek. Die toonden aan dat een korte pauze niet alleen stress vermindert, maar werknemers ook betrokken houdt en hun werk aangenamer maakt.

Hoelang zo’n mini-break moet duren ligt niet vast, al is je baas vast iets minder tevreden met een pauze van anderhalf uur. Volgens experts moeten ze vooral kort en vrijwillig zijn – en dat laatste is alvast geen probleem.

Met andere woorden: zolang het werkt (en niet resulteert in een twee uur durende YouTube-sessie) bepaal je zelf de lengte van je micro-break. Doe iets wat je ontspant en laat je dagelijkse beslommeringen even los.

Loslaten

Dat laatste lijkt cruciaal te zijn, omdat sommige van de meest populaire ‘breaks’ (zoals een zoete snack, koffie drinken, of klagen over al je werk dat blijft liggen) net leiden tot meer vermoeidheid. Dat wil niet zeggen dat je geen koffiepauze meer mag nemen, wel dat je dan beter even ‘De Mol’ bespreekt in plaats van je werk.

Ook als je bijvoorbeeld nek- en oogspanning wilt vermijden tijdens je werk is het een beter idee om een ​​stevige wandeling te maken en niet even te gaan gamen op Facebook. Omgekeerd werkt het ook. Ben je van nature een enorme piekeraar, dan kan het juist erg ontspannend zijn om even je Facebook-tijdlijn te checken.

Het beste excuus voor een microbreak

Nog een goed en welgemeend advies: geef jezelf een reden om een ​​micropauze te nemen. Zet bijvoorbeeld een fles water naast je bureau. Zo heb je een goede reden om een paar keer per dag naar de watertap te lopen en op die manier je micro-break te nemen.

Ook Elon Musk heeft een interessante visie op de werkweek

Zoveel uur per week zou je moeten werken volgens Elon Musk

Bron: Dmarge

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


Reageer op artikel:
Slimmer, sneller en beter werken? Neem een micro-break en verhoog je productiviteit
Sluiten