Fitness en voeding

Slaapproblemen? Met deze militaire methode slaap je binnen twee minuten

Je hebt er geen schaapjes voor nodig

We weten allemaal dat het belangrijk is om genoeg te slapen, alleen lukt dat natuurlijk niet altijd. Lig je vaak uren naar het plafond te staren voor je eindelijk indommelt? Met deze militaire methode zijn je slaapproblemen verleden tijd. 

De soldaten van het Amerikaanse leger gebruiken een techniek om binnen twee minuten in slaap te vallen. Dat lees je goed: honderdtwintig seconden.

De slaapmethode stamt uit 1981 en werd beschreven in het boek ‘Relax and Win: Championship Performance In Whatever You Do’ van kampioenencoach Lloyd Bud Winter. De techniek helpt de lezers hun sportprestaties te verhogen en hun blessurerisico te verminderen door voldoende rust te nemen. Soldaten en piloten deden hier hun voordeel mee, want zonder slaapproblemen presteren ze beter en maken ze minder fouten.

De slaapmethode

Hoe val je binnen twee minuten in slaap? Here you go: 

  • Stap één: ontspan de spieren in je gezicht, waaronder je tong, kaken en de spieren bij je ogen.
  • Stap twee: leg je schouders zo laag. Daarna ontspan je één voor één je armen, eerst de bovenarm, daarna je onderarm.
  • Stap drie: adem rustig uit en ontspan je borst.
  • Stap vier: ontspan je benen, eerste je bovenbenen en dan je onderbenen.
  • De laatste stap: probeer je hoofd helemaal leeg te maken. Als je dat hebt gedaan, raadt de auteur van het boek je aan om aan de volgende drie dingen te denken. Beeld je in dat je in een kano ligt op een meer met een blauwe hemel boven je of dat je in een zwarte hangmat hangt in een pikdonkere ruimte. Zeg vervolgens tegen jezelf “niet denken”, “niet denken” en dat tien seconden lang.

Met een beetje oefening zouden de slaaptips van Lloyd Bud Winter voor iedereen moeten werken.

militaire methode tegen slaapproblemen

Extra tips tegen slaapproblemen

Slaap naakt

Het menselijk lichaam moet tijdens de nachtrust voldoende afkoelen om in slaap te komen. Wanneer dit niet gebeurt, blijven de hersenen wakker om te kijken wat er aan de hand is en dat kan leiden tot een slechte nachtrust. Trek dus geen dikke pyjama’s of truien aan. Naakt slapen (weliswaar met een warme deken) is het beste.

Gebruik een ventilator of airco

Om tijdens warme dagen de temperatuur wat te verlagen kan een ouderwetse ventilator of airco een goede oplossing zijn. Door de ruimte en vooral jezelf en je bed te verkoelen zul je gemakkelijker in slaap vallen.

Seks voor het slapengaan

Deze methode is misschien nog beter dan de tips van meneer Winter. Een goede vrijpartij voor het slapengaan ontspant je, omdat je even met niet anders bezig bent. Daarnaast maakt een orgasme je slaperig. Zo val je sneller in slaap en heb je de volgende ochtend genoeg energie voor een potje ochtendseks. Win-win!

Bron: Maxim.

27-09-2018 - Jutta