Wheels

Even vooruitstrevend als de Tesla, toch mislukt: de Edsel van Ford

Een onterechte flop

Elk automerk heeft wel modellen geproduceerd die ondanks verwoede pogingen om ze in de markt te zetten, niet het verhoopte succes opleverden. Dat is bij Ford niet anders, maar het verhaal van hun Edsel is wel bijzonder. De voor die tijd vooruitstrevende auto kwam in 1957 op de markt, maar hoewel z’n features nu als heel normaal beschouwd worden vonden de Amerikanen die snufjes overdreven. 

Innovatie in de auto-industrie: de Tesla van de jaren ’50

We schrijven 1957 en bij Ford weten ze inmiddels dat stilstand achteruitgang betekent. Het merk had met de Lincoln al een luxewagen in z’n assortiment en Henry Ford II besloot dat het tijd was om een nieuwe auto te ontwerpen waarbij innovatie centraal zou staan. Dat nieuwe model kreeg de naam Edsel en was in die tijd ongeveer even vooruitstrevend als de Tesla vijftien jaar geleden. Alleen kreeg Tesla wel voet aan de grond en is dat met de Edsel nooit gelukt.

E-Car of Edsel

Een eerdere naam die voor het nieuwe model was geopperd was E-Car, waarbij de ‘E’ voor experimental stond. Na interne studies, onderzoeken en consultaties werd echter besloten om te gaan voor een andere naam. De keuze viel op Edsel, de naam van de overleden zoon van Henry Ford. Niet iedereen binnen de Ford-familie was hier trouwens even blij mee: de zoon van de echte Edsel Ford bleef de wagen koppig E-Car noemen.

De eerste Edsel was zeer innovatief en beschikte over enkele features die ongezien waren in de late jaren vijftig. Zo was de wagen voorzien van een startstop-knop, werd de bestuurder gewaarschuwd als hij of zij te hard reed en was er een voorloper van stuurbekrachtiging aanwezig. Klinkt bekend? Inderdaad, die snufjes vind je tegenwoordig in bijna alle wagens.

Ford Edsel

400 wagens per dag

De nieuwe wagen werd groots gelanceerd en kreeg een eigen tv-show om promotie te maken. Naast ‘The Edsel Show’ moest het uitgebreide dealernetwerk (zo’n 1200 verkopers) zorgen voor de verkoop en er werd hoog gemikt: de bedoeling was om 400 wagens per dag de garages te laten uitrijden. Een enorm aantal, maar er werd dan ook een enorme economische groei verwacht.

Het zou anders lopen. Van de jaarproductie van 200.000 Edsels werden er slechts 63.110 wagens verkocht.  De tegenvallende verkoopresultaten had een vernietigend effect en al in 1960 werd het merk alweer opgeheven.

De grootste autoflop

Ondertussen staat het model bekend als een van de grootste mislukkingen uit de naoorlogse periode, maar waarom de Edsel niet van de grond kwam is niet helemaal duidelijk. Het was tenslotte geen koekblik op vier wielen, maar een degelijke auto. De kans is groot dat het met bewustwording te maken heeft. Destijds had men weinig oog voor veiligheid en moest een wagen er vooral flitsend uitzien en snel zijn, en wat heb je dan in godsnaam aan een snelheidswaarschuwing.

Kom je een Edsel tegen, geef ‘m dan een liefdevol klopje en weet dat hij ondertussen een zeer gewenst collector’s item is geworden.

Bron: Froot

04-01-2019 - Jan