Life

Money Manners #3: blogger Dennis Van Peel over geld verdienen op Instagram

"Mensen denken dat ik alles cadeau krijg, maar dat klopt niet."

Gat in de hand zoals Jay Gatsby of eerder zuinig zoals Eugene Krabs uit ‘Spongebob’? In Money Manners vragen we interessante mensen naar hun relatie met geld. Vandaag: fulltime blogger en een van de grootste mannelijke Belgische influencers Dennis Van Peel.

Gat in de hand of zuinig?

“Zuinig. Ik ben echt een spaarder, altijd al geweest. Sinds mijn zestiende heb ik elk weekend in de horeca gewerkt, zo verdiende ik mijn reizen bij elkaar. En ondanks dat ik elke zomer op vakantie ging met vrienden heb ik altijd geld opzij kunnen zetten.”

Wat was je eerste grote aankoop ooit?

“Met mijn communiegeld heb ik een iPod gekocht, die was toen juist uit. En toen ik achttien was kocht ik een auto. Een hele oude auto: ‘t was een Toyota Corola van 22 jaar oud. Dat ding heeft me toen 900 euro gekost. Ik woonde in Zwijndrecht, maar moest vaak werken in de stadsrand.”

“Sinds maart werk ik fulltime als influencer.”

Wat was je grootste miskoop?

“Toen Kanye Wests’ Yeezy-sneakers helemaal gehypet werden moest ik ook een paar hebben. Het is een van de eerste edities, in beige met wit en een beetje zwart. Degelijke schoenen, daar niet van, maar ik draag ze amper omdat het zonde zou zijn als ze vuil worden. Ik heb overwogen om ze te verkopen, maar da’s dan ook weer zonde.”

Hoe verklaar je eigen succes?

“Ik ben zo’n twee jaar bezig met mijn blog en op Instagram, sinds maart doe ik dat fulltime als zelfstandige. Volgens mij is het zo snel gegaan omdat ik er op het juiste moment mee ben begonnen: twee jaar geleden waren er amper mannelijke influencers.”

“Ik factureer gewoon, zoals elke andere zelfstandige.”

Hoe ziet het inkomen van een influencer er uit?

“Mijn loon verdien ik vooral dankzij langetermijndeals met merken. Als het een jaardeal betreft zorg ik dat ik mijn verloning in delen ontvang, bij kortere projecten factureer ik gewoon op het einde – zoals elke andere zelfstandige. Daarnaast werk ik nog steeds een avond per week in een café, als extraatje.”

“Voor een post op Instagram reken ik 500 euro aan, om een plekje te krijgen in mijn Instagram Stories betaalt een merk 150 euro. Uiteraard zijn de tarieven iets voordeliger als het gaat om een samenwerking op lange termijn.”

Wat is je grootste kostenpost?

“Reizen. Ik spendeer veel geld aan vliegtickets. Op de tweede plaats staan kleine dagelijkse uitgaven. Lunchen, een koffieke drinken – elke dag iets, maar als je het aan het einde van de maand optelt gaat het om veel geld.”

“Ik geef veel uit, omdat ik veel reis.”

Krijg je veel geschenken?

“Dat valt nogal mee. Ik heb trouwens liever dat een merk me mailt om te vragen of ik iets met hun product kan, dan dat ik het krijg en het toch niet gebruik. Die pakketten toon ik normaal ook niet op Instagram, dat zou niet fair zijn tegenover mijn klanten.”

“Vliegtickets betaal ik altijd zelf. Als je naar een bepaald land gaat dat nog niet zo hip is, kun je wel een hotel regelen in ruil voor publiciteit, alhoewel dat steeds moeilijker wordt omdat er zo veel bloggers zijn.”

Wat vind je te duur voor wat het is?

“Een iPhone. In januari moest ik een nieuwe kopen omdat mijn vorige telefoon om de twee minuten crashte. Dat ding was nog maar een jaar oud, duizend euro voor een gsm die één jaar meegaat is echt veel geld. Da’s topmarketing hé, ik vind het te duur, maar ik betaal het wel.”

“De Belg heeft écht een baksteen in zijn maag.”

Waarvoor spaar je?

“Ik zou zo snel mogelijk een eigendom willen kopen, maar mijn vriend en ik willen ook veel blijven reizen, da’s dubbel. Veel Belgen denken: je móét een huis kopen, terwijl in het buitenland niemand dat doet. Pakweg in New York huurt iedereen. We zijn niet heel gehaast, ik wil vooral iets vinden dat echt m’n ding is.”

Welke raad zou je beginnende influencers geven?

“Je moet vooral trouw blijven aan jezelf en niet zomaar álles aannemen wat merken je toesturen, enkel wat bij jouw stijl past. En dan het liefst binnen een langetermijnsamenwerking. En: nu kun je zelfs als micro-influencer, met pakweg 15.000 volgers, geld verdienen als je goede kwaliteit levert.”

Je werkt in een onvoorspelbare sector. Hoe bereid je je voor op de toekomst?

“Sinds februari hebben mijn vriend en ik een armbandenmerk, Tawo Amsterdam. Ik wilde sowieso zelf iets lanceren, en een T-shirtcollectie heeft iedereen al. Hoewel we hier niet zijn ingestapt vanuit die ‘wat na de influencer-tijd’, hopen we hier over een paar jaar wel een winstgevende business van te maken.”

Interesse in herenmode of kun je wel wat reistips gebruiken? Neem dan zeker een kijkje op Menual. Op Instagram kun je Dennis ook vinden, daar heeft hij ondertussen bijna honderdtwintigduizend volgers. 

17-07-2018 - Jutta