Fitness en voeding

Waarom nuchter sporten (niet) goed is voor je lichaam

"Als je intensief sport zonder te eten, kan dat leiden tot spierafbraak."

Sportieve uitdagingen, professionele coaching en een epische reis als kers op de taart; de Belgische start-up Kommit doet zelfs de grootste couch potato weer zin krijgen in sport. Oprichters Jens Van Roost en Maxim Demeyer houden je op Manners alvast de spreekwoordelijke wortel voor de neus. Deze keer: de zin en onzin van nuchter sporten.

Om sportieve prestaties te kunnen leveren, heb je extra energie nodig. Energie die het lichaam kan halen uit je opgeslagen lichaamsvet maar vooral uit koolhydraten. Maar hoe weet je hoeveel koolhydraten je moet (of mag) innemen om het meeste uit je inspanningen te halen? De sportdiëtist weet raad. Kommit werkt nauw samen met sportdiëtist Gino Devriendt, die de voeding van de deelnemers afstemt op hun trainingen. Volgens hem kan nuchter sporten – in sommige gevallen – voordelig zijn.

“Sporten is goed voor ons lichaam, zolang het maar op een gezonde en verantwoorde manier gebeurt.”

De plaats van voeding in je trainingsplan

Om je sportieve doelstellingen te kunnen realiseren, maak je wellicht gebruik van een trainingsplan. Dat is bedoeld om je conditie geleidelijk aan op te drijven, in functie van je piekmoment. Belangrijk hierbij is dat je voedingsinname goed is afgestemd op het type training, zowel wat duur als intensiteit betreft.

Bepaalde trainingen zullen een hogere inname aan koolhydraten vereisen of misschien meer proteïnen voor een goede recuperatie en spieropbouw. Door de voedingsinname goed af te stemmen op het trainingsplan zul je de beoogde sportieve doelstellingen – de opbouw van spiermassa, een daling van je vetpercentage, betere recuperatie, … – gemakkelijker realiseren.

Nuchter sporten

Tegenwoordig is nuchter sporten een trendy trainingstechniek. Op zich kan het weleens nuttig zijn om te sporten met minder tot geen suikers in je systeem, maar dan wel op voorwaarde dat je niet van plan bent om vrij intensief of lang te gaan sporten.  Dat zou immers leiden tot spierafbraak en dat kan niet de bedoeling zijn.

“Als je intensief sport zonder te eten, kan dat net leiden tot spierafbraak.”

Wanneer is het wel aan te raden?

Gezond nuchter sporten beperkt zich meestal tot inspanningen van maximaal 45 à 60 minuten joggen, of bijvoorbeeld een tweetal uurtjes  fietsen. Dit allemaal aan een lage intensiteit met een zeer kleine voorraad aan koolhydraten.

Die lage voorraad aan koolhydraten bestaat vooral in de vroege ochtend, voor je aan je ontbijt begint. Tijdens de nacht heeft je lichaam immers de koolhydraat-voorraden grotendeels opgebruikt ter ondersteuning van de verschillende orgaanfunties.

Voor je gaat trainen op een lege maag mag je wel een tas koffie of (groene) thee drinken, maar tijdens het sporten enkel water. Denk er ook aan om na het sporten lekker en gezond te ontbijten.

Sporters die dergelijke trainingsstrategie een paar keer per week uitvoeren, zullen er na verloop van tijd voordelen uithalen. Hun lichaamssamenstelling kan verbeteren, of ze evolueren naar een efficiënter energieverbruik tijdens het sporten. Let wel: zelfs als je je aan deze regels houdt, is het aangewezen om de techniek eerst me je sportdiëtist te bespreken. Zo ben je zeker dat je altijd gezond en verantwoord gaat sporten.

Op zoek naar een sportieve uitdaging van formaat met persoonlijke begeleiding op maat? Kommit neemt je mee op een avontuurlijke reis.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


31-03-2019 - Jutta