Wheels

De Polestar 2: Volvo’s antwoord op Tesla’s Model 3

Elon Musk krijgt eindelijk concurrentie

Elon Musk kondigde enige tijd geleden aan dat hij concurrentie in zijn marktsegment zou waarderen en nu bedient Volvo hem op zijn wenken. Tijdens de recente motorshow van Genève presenteerde Volvo het tweede model uit haar Polestar-serie. Tesla krijgt dus eindelijk concurrentie. 

De ontwikkelingen in de wereld van de elektrische auto staan niet stil en ook Volvo tracht een deel van de groeiende markt in handen te krijgen. Het eerste model, de Polestar 1, was al redelijk indrukwekkend, maar met de lancering van Polestar 2 krijgt Tesla’s Model 3 pas echt serieuze concurrentie.

De EV van Volvo is volwassen geworden

De overeenkomsten tussen Polestar 2 en Model 3 van Tesla zijn opvallend. Beide wagens bevinden zich in hetzelfde prijssegment, namelijk rond de 50.000 euro, en ook de afmetingen en de prestaties zijn gelijkwaardig. De Polestar 2 is het tweede model in de Polestar-serie, een naam die voorheen gebruikt werd voor de sportievere Volvo-wagens.

Tegenwoordig zet Volvo fors in om van de naam een echt merk te maken waarbij men zich vooral toelegt op elektrische wagens. Zo was de Polestar 1 nog een hybride model en is de opvolger, de Polestar 2, een volledig elektrische auto.

polestar 2 volvo

Eerste volledig elektrische Volvo

Met een actieradius van 500 kilometer en een vermogen van 408 pk is de wagen een volwaardig model. Bovendien is het ook een snelle bolide: in een nette vijf seconden raak je van 0 naar 100 kilometer. De Polestar 2 zou volgens de planning vanaf volgend jaar in China moeten worden geproduceerd.

In eerste instantie wordt er gemikt op honderdduizend exemplaren per jaar. De keuze voor China als productielocatie is logisch, want naast de relatief lage lonen is er in China een enorme afzetmarkt en kunnen de wagens door de aanwezige infrastructuur gemakkelijk geëxporteerd worden naar Europa.

België is als eerste aan de beurt

Waar de Polestar 1 qua design sterk leek op de Volvo Concept Coupé uit 2013 heeft men voor de Polestar 2 leentjebuur gespeeld bij de compacte SUV XC40 van Volvo. België is – samen met landen als Nederland, Duitsland en Noorwegen – als eerste aan de beurt om de wagen te introduceren.

Verwacht overigens niet dat je al direct bij de lancering voor een proefrit naar je lokale Volvo-dealer kunt gaan, want de wagen is enkel online te bestellen. In een later stadium komen er wereldwijd wel zestig locaties waar je Volvo’s allereerste volledig elektrische wagen kunt bewonderen en een proefrit kunt regelen.

Twee motoren

Het technische gedeelte van de Polestar 2 is bijzonder interessant. Zo is de wagen voorzien van twee elektromotoren, één per as. Een geheel van 324 platte cellen vormt het batterijpakket waarmee 78 kWh wordt opgewekt. Koelplaten zorgen vervolgens voor de juiste afkoeling van de accu. De accu kan met gelijkstroom worden opgeladen (max. 150 kW) of via wisselstroom (11 kW bij drie fasen).

Volvo heeft ook gedacht aan een stukje entertainment tijdens de autorit. Na diverse pogingen om het wiel opnieuw uit te vinden is men toch maar gezwicht voor het gemak van Android. Via een elf inch groot display kan de bestuurder of bijrijder diverse functies oproepen en kunnen apps worden geactiveerd. Nieuwe apps kunnen gewoon worden gedownload via de Play Store.

Starten en ontgrendelen via bluetooth

Je opent de auto ook niet met een sleutel, maar wel met je smartphone, via bluetooth. Als je je smartphone bij je hebt, is plaatsnemen op de bestuurdersstoel al voldoende. Ook je wagen ontgrendelen doe je via je smartphone.

polestar 2 volvo polestar 2 volvo polestar 2 volvo polestar 2 volvo polestar 2 volvo polestar 2 volvo

Benieuwd naar de eerste Polestar?

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


06-03-2019 - Jan