Redactie
Redactie Entertainment 7 feb 2020

Recensie: Adam Sandler breekt zijn stigma in Uncut Gems op Netflix

Uncut Gems staat sinds een aantal dagen op Netflix. Adam Sandler speelt de hoofdrol. Het is geen komedie en Jennifer Aniston komt er niet in voor. Hoe serieus kunnen we de serieuze kant van de Amerikaanse acteur nemen? Een recensie.

Recensie: Uncut Gems op Netflix

Adam Sandler ken je van die enorme rits aan komedies. Hij mag dan tot de bestbetaalde acteurs van Hollywood horen, lovende kritieken over zijn films of acteerprestaties zijn op één hoef te tellen. Dat heeft natuurlijk te maken met al die onderbroekenlol uit films als Happy Gilmore. En met die mierzoete eindes waarin hij Jennifer Aniston kust, zoals in verschillende romcoms, waar wij overigens stiekem erg van houden. De nieuwe Netflix-film Uncut Gems moet dat stigma breken.

Als louche juwelenhandelaar Howard Ratner zien we Adam Sandler in een serieuze rol en dat doet hij niet onaardig. Toch is hij in de Netflix Original Uncut Gems niet los te zien van zijn onderbroekenlolverleden. Dat komt vooral door het gespeelde accentje en knijperige stemmetje, dat doet denken aan eerdere typetjes die hij speelde.

Serieuze Adam Sandler vermaakt, maar verbluft niet

Maar de film is vermakelijk. Howard Ratner heeft in zijn klamme juwelenzaak een uiteenlopende klantenkring, van rappers en basketballers tot duistere figuren. Hij werkt zich door schimmige deals en bedrog steeds meer in de nesten. De gejaagde wereld van de juwelenhandel wordt daarbij realistisch en vol spanning in beeld gebracht. Je wordt er zelf bijna zenuwachtig van.

Wel is de Netflix Original Uncut Gems te veel opgehangen aan het ongeloofwaardige plot rond de professionele basketballer Kevin Garnett, die in zijn naïviteit koste wat het kost een opaal wil kopen, omdat hij gelooft in de ‘magische’ krachten van het gesteente. Daarbij willen we de volgende serieuze rol van Adam Sandler graag een keer zonder gespeelde accentjes en stemmetjes zien. Of gewoon weer in een mierzoete romcom met Jennifer Aniston.

Uncut Gems is te zien op Netflix.

👀 Check ook: 12 romcoms op Netflix waarbij zelfs mannen het niet droog houden