Entertainment

‘Reclame op Netflix? Daar is geen ontkomen meer aan’

Krijg je binnenkort advertenties te zien?

Is het ontbreken van reclame op Netflix voor jou een grote reden om geabonneerd te blijven op de streamingdienst? Dan hebben we slecht nieuws voor je, want volgens deskundigen zal ook de populairste streamingdienst niet ontkomen aan de noodzaak van commercials. 

Advertenties op Netflix

De streamingdienst is de laatste jaren enorm hard gegroeid en heeft het hele concept van (reclamevrij)  tv-kijken voorgoed veranderd. Elk kwartaal kan de streamingdienst enkele miljoenen nieuwe abonnees verwelkomen en aan die groei komt voorlopig geen einde. Netflix heeft zich in snel tempo ontwikkeld van verhuurbedrijf van dvd’s tot de marktleider in digitale content on demand.

Inmiddels hebben hele volksstammen Netflix omarmd en is de naamsbekendheid bijna net zo groot als die van Coca-Cola en Apple. Dat je op die manier niet gestoord wordt door irritante reclames voor wasmiddelen, luiers en autoverzekeringen is een groot pluspunt. Of dat in de toekomst ook zo blijft, is nog maar de vraag.

Groei kan stagneren

Het gerucht over commercials op Netflix komt niet echt uit de lucht vallen. Bron van de consternatie is het IAB’s Digital Content NewsFronts event in New York. Diverse kenners uit de entertainmentwereld lieten hun licht schijnen op de ontwikkelingen op het gebied van contentstreaming en gaven aan wat een mogelijk toekomstbeeld zou kunnen zijn.

De rode lijn in de hele discussie was Netflix. De streamingdienst groeit, maar dient wel rekening te houden met een forse concurrentie. Zo kunnen andere partijen als Disney+ en Apple TV+ het Netflix erg lastig maken om die groei te stimuleren.

Om een lang verhaal kort te maken: Netflix zal flink moeten investeren in de beschikbare content om de unieke positie die de dienst heeft, te behouden. De enige mogelijkheid om voldoende slagkracht te behouden is het genereren van voldoende inkomsten, en advertenties toelaten zou daarbij kunnen helpen.

Abonnement zonder advertenties

Ook Joshua Lowcock van het mediabedrijf UM is die mening toegedaan. De bekende platformen weten dat abonnees liever geen reclame zien. Anno 2019 is een reclamevrij product juist een goed verkoopargument, maar dat tij gaat volgens hem keren: “Er komt een keerpunt waarbij advertenties terugkeren. Netflix is op dit moment reclamevrij, maar ik kan me geen toekomst voorstellen waarbij dit nog steeds aan de orde is. Netflix zal niet voor altijd reclamevrij kunnen blijven.”

Jeff Green (CEO van The Trade Desk) voorspelde de komst van adverteerders op streamingdiensten al eerder. Volgens hem zou reclame een voorwaarde zijn als de streaminggigant wil blijven groeien. Zo voorkomen ze dat de abonnementsprijzen moeten stijgen, iets wat de loyaliteit van veel Netflix-gebruikers nadelig zou kunnen beïnvloeden.

Naast Netflix zijn er tal van andere aanbieders van digitale content. Een van die spelers is Hulu. Het bedrijf heeft al eerder laten zien dat advertenties en streamingdiensten prima samen gaan. Hulu heeft ervoor gekozen om naast de reguliere abonnementen, ook een reclamevrij abonnement aan te bieden voor een bedrag van 11,99 dollar per maand. In vergelijking met een gewoon abonnement betaal je dan 6 dollar meer. Volgens kenners is dit een optie die ook Netflix zou kunnen overwegen.

Kwestie van tijd

Of Netflix snel in zee zal gaan met adverteerders is nog maar de vraag. De onderneming liet eerder al weten weinig interesse te hebben in het toestaan van commercials. De komst van de twee grote partijen zou echter aanleiding kunnen zijn om dat standpunt te laten varen. Of dit gaat gebeuren is volgens de kenners slechts een kwestie van tijd.

En dat is niet de enige verandering die Netflix wil doorvoeren …

Bron: CNBC

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief


05-05-2019 - Jan