Fitness en voeding

Sporten als je ziek bent? Dit kun je beter wel en net niet doen

Het hangt er maar vanaf welke symptomen je hebt

Voor het eerst in je leven ben je week in, week uit consistent aan het trainen. Je bent ‘s avonds in de fitness, ongeacht met welk happy hour-plan je collega’s komen aanzetten. Zelfs ochtendsessies zijn je niet vreemd en nog indrukwekkender: je voeding is ook al tijden on point. Maar dan gebeurt het: je wordt ziek. Ga je trainen of blijf je thuis?

Omdat je er geld op kunt inzetten dat je je elk jaar wel eens wat under the weather voelt, moet je weten wanneer die verkoudheid serieus genoeg is om je sportroutine even on hold te zetten. Als je grieperig bent maar nog steeds wilt trainen, moet je stilstaan bij je symptomen en waar die zich concentreren.

Je symptomen concentreren zich boven de hals

Als je last hebt van een verstopte neus, keelpijn of niezen kun je prima een lichte of matige training voorzien. Als je energieniveau goed genoeg aanvoelt, kun je naar de fitness gaan: breng gewoon de intensiteit van je training terug.

Als je bijvoorbeeld een aantal sprints wilt doen, probeer dan in plaats daarvan te joggen. Of als je die dag zwaar wilde gaan liften, verlaag dan het gewicht en verhoog de herhalingen. Zorg er gewoon voor dat je langere rustpauzes neemt dan normaal tussen de sets.

Wees trouwens geen douchebag en maak je mede-fitnessers niet ziek. Zorg ervoor dat je je handen wast, je apparatuur na gebruik afveegt en hoest of nies niet in je hand om het risico te verkleinen dat je je ziektekiemen naar anderen verspreidt.

Als je je tijdens de training slechter begint te voelen, verlaag dan nog meer de intensiteit of eindig je training vervroegd. Want als je één ding niet wilt, is het je ziekte verergeren. En: bouw geleidelijk terug op naar je normale routine. In één klap teruggaan naar een intensieve training (vooral wanneer je niet 100% bent) kan je immuunsysteem niet aan, wat je herstel vertraagt.

Je symptomen concentreren zich onder de nek

Je raadt het al: voor alle symptomen die zich níet rond je hoofd concentreren, zit er niets anders op dan de fitness te vermijden. Bij hoesten, kortademigheid, benauwdheid op de borst, misselijkheid, braken of diarree (of de hele mikmak bij elkaar, zoals bij koorts of gewrichtspijnen): sla de training over. Deze symptomen kunnen wijzen op een ernstigere infectie.

Je zult niet alleen niet in staat zijn om je normale routine uit te voeren, maar een poging daartoe kan ook zorgen voor ademhalingsproblemen, uitdroging, duizeligheid of zelfs flauwvallen.

En hoewel je dan even moet stoppen met sporten als je ziek bent, kun je na genezing je fitness- of looproutine probleemloos hervatten, die paar dagen gaan je echt niet verzwakken op lange termijn.

Niet sporten als je ziek bent …

Wél series over sport bingen terwijl je in de zetel ligt met koorts.

Bron: Men’s Health

13-12-2018 - Sander