Jutta
Jutta Health 17 mei 2019

Zo slaag je erin om sporten in te bouwen in je drukke agenda

Sportieve uitdagingen, professionele coaching en een epische reis als kers op de taart; de Belgische start-up Kommit doet zelfs de grootste couch potato weer zin krijgen in sport. Oprichters Jens Van Roost en Maxim Demeyer houden je op Manners alvast de spreekwoordelijke wortel voor de neus. Deze keer: hoe pas je sport in een toch al overvolle agenda?

Een overvolle agenda, klinkt het je bekend in de oren? Al stop je officieel om 17:00 uur met werken, je mailbox trekt zich daar niks van aan. En de kinderen van school halen alleen is niet voldoende, uiteraard vragen ze ook aandacht voor de verhalen over hun dagelijkse avonturen. En bij dat alles moet je nog een enigszins gezonde en evenwichtige maaltijd op tafel zien te toveren.

We schetsen hier een heel klassiek beeld, maar voor veel mensen is dit echt de dagelijkse gang van zaken. Jouw werk- en gezinssituatie ziet er misschien iets anders uit en toch zijn we ervan overtuigd dat ook jij met een overvolle agenda zit. En stel jezelf dan maar eens de vraag: wat schiet er het eerst bij in als je het druk hebt?

Sporten is de eerste afvaller

Voor velen onder ons valt sporten als eerste af als die agenda begint uit te puilen. Niet die wekelijkse work-out zelf is een worsteling, maar de organisatie ervan is er teveel aan. Nochtans is regelmatig sporten essentieel om gezond te blijven – en niet eens zó onaangenaam.

Hoe geef je die work-out toch een kans?

Plan je work-outs zo realistisch mogelijk in en maak er een prioriteit van om ze ook echt uit te voeren. Dat zal niet altijd vanzelfsprekend. Het is dan ook een goed begin om jezelf niets te verwijten als je eens niet kunt sporten. Negatieve gevoelens aan een niet uitgevoerde training koppelen maakt de drempel alleen maar hoger voor je volgende training.

Beter is om sporten ook mentaal te zien als iets waar je nood aan hebt. Het is een positieve uitlaatklep, die je in staat stelt om de batterijen op te laden en alle andere taken in je drukke agenda al fluitend te tackelen.

Bij veel topmanagers maakt lichaamsbeweging een essentieel deel uit van hun waanzinnig drukke agenda. Velen onder hen hebben hun dagelijkse ritme aangepast door de wekker een uurtje vroeger te zetten. Zo maken ze tijd om dagelijks een uur te lopen of (op de rollen) te fietsen.

Deze wake-up stelt je in staat om met een fris hoofd de werkdag aan te vatten, en als je even doorbijt (toegegeven: de eerste drie keer zijn niet de aangenaamste) zul je merken dat het steeds gemakkelijker wordt om te sporten tijdens de werkweek.

Op zoek naar een sportieve uitdaging van formaat met persoonlijke begeleiding op maat? Kommit neemt je mee op een avontuurlijke reis.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
Zo slaag je erin om sporten in te bouwen in je drukke agenda
Sluiten