Experte sportvoeding Stephanie Scheirlynck over topsporters en hun cheat meals

"Als een topsporter al geen frieten mag eten, wie dan wel?"

Stephanie Scheirlynck is experte sportvoeding en helpt sporters van elk niveau om hun prestaties te verbeteren door middel van de juiste sportvoeding. Al houdt een gezonde levensstijl niet in dat je niet af en toe mag zondigen, zelfs als topsporter. Stephanie legt uit hoe dat nu zit met zo’n cheat meal en waar je op moet letten. 

Topsporters leven vaak volgens een streng dieet. Hoe houden ze dat vol?

“Dat streng dieet is best een misvatting: topsporters eten vooral wat hun lichaam nodig heeft. Vlak voor een zware training zijn frieten of hamburgers inderdaad niet de ideale maaltijd, maar af en toe kan dat zeker wel. Timing is het allerbelangrijkst, maar als je daar rekening mee houdt, kan er zelfs in het seizoen gezondigd worden.”

“Veldrijders bijvoorbeeld moeten op zaterdag en zondag een cross rijden, dus op die dagen leven en eten ze heel gezond, maar vlak na de wedstrijd op zondag hebben ze een hele week om te recupereren voor de volgende wedstrijd, en dan rijden ze bijvoorbeeld wel eens langs frituur.”

Wat is de schade van zo’n cheat meal achteraf?

“Die schade is écht heel beperkt als je slechts af en toe zo’n cheat meal inlast. Als een topsporter al geen frieten mag eten, wie dan wel? Qua calorieën en gewicht gaan ze hier héél weinig van merken, omdat ze zoveel verbranden per dag.”

“Hanteer de 80/20-regel en dan zit je wel goed.”

“Het is wél zo dat sporters graag kiezen voor functioneel voedsel dat een meerwaarde biedt voor hun sport, voedsel dat ervoor zorgt dat ze beter presteert – en frietjes vallen daar uiteraard niet onder.”

Zijn er bepaalde ‘regels’ voor cheat meals?

“Ik adviseer altijd om de 80/20-regel te hanteren: als je 80% van de tijd gezond eet, heb je echt wel wat marge om af en toe eens iets extra te nemen. Verder vind ik dat je ook écht moet zondigen bij een cheat meal: ga niet voor guilt-free brownies met minder vet – als je zo hard sport en zo hard op je eten let, gun jezelf dan af en toe die vettige brownies vol chocolade.”

“Je hebt twee soorten topsporters: zij die volgens het ‘alles of niks’-principe leven en zich tijdens het seizoen niets permitteren, en zij die zich óók tijdens het seizoen af en toe trakteren op iets lekkers. Veel hangt ook af van je karakter: als je weet dat je niet kunt stoppen na één cheat meal, is het beter om pas te zondigen na het seizoen.”

“Alcohol ligt moeilijker, want dat brengt blijvende schade toe aan je lichaam.”

“Persoonlijk vind ik het wel beter om niet in die extremen te vervallen, dan creëer je toch vaak vreetbuien, waar je je achteraf dan weer schuldig over voelt. Als je één keer per week of om te twee weken zo’n cheat meal inlast, leef je gezond én gebalanceerd. Als je voelt dat je vaker een cheat meal nodig hebt, is het een idee om eens na te gaan hoe je die snack lichter en gezonder kunt maken.”

Telt alcohol ook als cheat meal?

“Alcohol ligt moeilijker: vet en suiker worden verbrand tijdens hun trainingen, maar alcohol richt ook schade aan aan je lichaam en dat willen topsporters natuurlijk ten alle kosten vermijden. Tijdens het seizoen zullen topsporters dus niet snel voor een glas wijn of een pintje gaan.”

Wat eten topsporters vaak tijdens zo’n cheat meal?

“Vaak grijpen ze naar fastfood, denk aan frietjes en hamburgers. Ergens is dat ook logisch: van gefrituurde dingen kun je heel moeilijk een lichtere, gezonde variant maken dus dan moet je wel all the way gaan – en daar is niks mis mee.”

“Nafi Thiam is ook verzot op donuts. Dat is echt een rode draad geworden door haar internationale doortocht: na elke wedstrijd gaat ze om donuts.”

En terecht! Meer tips van Stephanie? Tijdens het gloednieuwe sportevenement WILL kun je haar en een heleboel topsporters ontmoeten en ideeën opdoen om je eigen sportieve prestaties te verbeteren. Op zaterdag 27 en zondag 28 oktober in Kortrijk Xpo.

21-10-2018 - Lesley