Fitness en voeding

Dankzij experte sportvoeding Stephanie Scheirlynck bereik jij al je doelen

"Ga nooit lopen op een lege maag"

Stephanie Scheirlynck is experte sportvoeding en helpt sporters van elk niveau om hun prestaties te verbeteren door middel van de juiste voeding. Of jij nu traint voor de Ten Miles of je je vrienden wilt kunnen bijhouden wanneer jullie gaan fietsen, ook als amateursporter werk je constant naar een bepaald doel toe. Stephanie geeft je graag een paar tips om die ook daadwerkelijk te bereiken. 

Wat is jouw gouden raad voor amateursporters die naar een bepaald doel toewerken?

“Mannen beginnen vaak met sporten om af te vallen, en gaan dan bijvoorbeeld weleens lopen op een lege maag. Dat is écht geen goed idee: zorg dat je áltijd gegeten hebt als je gaat lopen, óók als je na je werk meteen gaat sporten. Ga dan voor een banaan of een mueslireep, of schep snel wat pasta of rijst op, maar zorg ervoor dat je brandstof in je tank hebt. Dan gaat die training gegarandeerd beter.”

“Zorg ervoor dat je brandstof in je tank hebt.”

“Ook als je je training opdrijft en je alsmaar meer en langer gaat lopen, moet je je voeding hieraan aanpassen. Als je dat niet doet, creëer je spierafbraak en riskeer je blessures. Te streng diëten in combinatie met sport is ronduit gevaarlijk, dus op trainingsdagen eet je maar beter iets meer voor extra energie.”

Wat eet je dan het best?

“Eigenlijk is vooral je timing belangrijk: het is nooit een goed idee om je ontbijt over te slaan om dan ‘s middags en ‘s avonds te gaan compenseren. Verder zijn koolhydraten een ontzettend belangrijke energiebron als je gaat trainen en als die er niet zijn, ga je roofbouw plegen op je eigen lichaam. Schrap dus zeker niet alle pasta, muesli of rijst van het menu.”

“Ik heb geen tijd om uren in de keuken te staan, mijn recepten zijn daar op afgestemd.”

“Nadat je bent gaan trainen, is het ook slim om een paar extra eiwitten op te nemen, bijvoorbeeld door yoghurt of een snack met wat platte kaas te eten.”

Je bracht ook een paar sportkookboeken uit. Wat is je all time favourite recept?

“Mij kun je met pannenkoeken altijd een plezier doen, en in mijn boeken deel ik een recept voor een ovenpannenkoek met bosbessen of appel. Dat maak je echt op een-twee-drie, al is dat wel een constante in mijn boeken: ik sport graag, heb een drukke job en ben een jonge mama, dus ik heb geen tijd om uren in de keuken te staan. Alle receptjes in mijn boeken zijn dus snel en gemakkelijk – sporters gaan immers ook liever trainen dan drie uur in de keuken te staan.”

Beter eten is beter presteren. Maar waarom is eten dan zo belangrijk in het leven van een sporter?

“Wat ik vaak zie, is dat sporters nogal eentonig eten: elke dag een ontbijt met twee boterhammen met kaas en confituur, ‘s middags nog eens boterhammen en ‘s avonds een warme maaltijd. Dat klopt niet: je moet je eten echt aanpassen aan je sportrooster. Op trainingsdagen moet je meer eten, op rustdagen kun je het met wat minder doen.”

“Je moet anticiperen: ga je sporten, ga dan voor een groter ontbijt en middagmaal en voorzie tussendoortjes zodat je vol energie aan je training kunt beginnen. ‘s Avonds kun je eventueel voor een iets lichtere maaltijd gaan, want dan ga je in principe toch slapen en heb je geen energie meer nodig.”

“Zorg ervoor dat je altijd een paar basisproducten in huis hebt.”

“Mijn kookboeken zijn daar ook op aangepast: ik heb recepten voor rustdagen, recepten voor intensieve of net rustige trainingsdagen, voor krachttrainingen, … Met de juiste voeding kun je écht veel veranderen en méér uit je training halen.”

Op je eten letten neemt vaak veel tijd in beslag. Hoe kan je daar als hardwerkende (amateur)sporter mee omgaan?

“Zorg ervoor dat je altijd een paar basisproducten in huis hebt: denk aan yoghurt, fruit, een paar soorten groenten, pasta, rijst, quinoa, havervlokken, noten, gedroogd fruit, mueslirepen, … Zo kun je snel iets in elkaar flansen dat toch gezond is, ook als je geen boodschappen meer hebt kunnen doen.”

“Maak in het weekend ook een halfuurtje tijd vrij om een boodschappenlijstje en een planning te maken. Ken je agenda, weet wanneer je laat thuis zult zijn en anticipeer daarop, bijvoorbeeld door wat meer klaar te maken voor de volgende dag. Als je én moet sporten én boodschappen moet doen én nog moet koken, ben je gedoemd om te mislukken. Als je er een gewoonte van maakt om even na te denken over je planning, vergt het helemaal niet zoveel organisatie.”

Plannen dus. Meer tips van Stephanie? Tijdens het gloednieuwe sportevenement WILL kun je haar en een heleboel topsporters ontmoeten en ideeën opdoen om je eigen sportieve prestaties te verbeteren. Op zaterdag 27 en zondag 28 oktober in Kortrijk Xpo.

25-10-2018 - Lesley