Entertainment

Verzint Netflix het succes van haar series? Wel volgens deze man

"40 miljoen kijkers voor 'You'? Eerder 8 miljoen"

Intussen heeft bijna iedereen een Netflix-abonnement en de entertainmentgigant laat dan ook geregeld kijkcijferkanonnen los op haar gebruikers. Of niet? Volgens John Landgraf, de ceo van FX, een Amerikaans televisiekanaal dat eigendom is van 21th Century Fox, overdrijft Netflix over het succes van haar series.

Geen ratingsysteem

Onlangs gaf de man zijn ongezouten mening tijdens het jaarlijkse Television Critics Association-evenement in Californië. De uitspraken van Landgraf zullen voor niemand als een verrassing zijn gekomen, aangezien de man al een tijdje kritiek heeft op de streamingdienst. Die steekt hij niet onder stoelen of banken en het is hem een doorn in het oog dat Netflix sommige shows gigantische successen noemt, terwijl ze al een tijdje geen ratingsysteem meer hebben.

succes netflix

Selectieve Netflix-statistieken

Netflix zou volgens Landgraf selectief statistieken vrijgeven over haar series. Om zijn beweringen te staven noemde hij bijvoorbeeld de serie ‘You’. Volgens Netflix verwachtten ze zo’n 40 miljoen kijkers in de eerste vier maanden, nadat ze de show overnamen van het Amerikaanse televisienetwerk Lifetime.

Op Lifetime zelf scoorde de serie echter maar matig en Landgraf is van mening dat de verklaring van Netflix niet in de buurt komt van een accurate representatie van de daadwerkelijke prestaties. Volgens data van het bedrijf Nielsen zouden er in werkelijkheid zelfs “maar” 8 miljoen mensen naar ‘You’ hebben gekeken.

succes netflix

‘Sex Education’ minder succesvol dan verwacht

Ook het ‘gigantische succes’ van ‘Sex Education’ is volgens Landgraf serieus overdreven. Netflix claimt dat er 40 miljoen kijkers naar de show keken, maar het daadwerkelijke aantal zou maar zo’n 3,1 miljoen bedragen. Netflix zelf is natuurlijk de enige die de exacte cijfers in handen heeft, dus de volledige waarheid zullen we waarschijnlijk nooit kennen.

Landgraf geeft wél toe dat de streamingdienst een paar goede series heeft en bijgevolg dus ook wel op een paar grote successen kan rekenen. Hoe het ook zij, zolang de streamingdienst met kwalitatieve content blijft komen, interesseert het ons verder niet zo heel erg veel of enkel wij of ook de rest van de wereldbevolking meekijkt.

Bron: Fast Company

13-02-2019 - Lesley