Life

10 dingen die succesvolle mensen anders aanpakken

Ze vertrouwen niet op hun toekomstige zelf

Succes komt niet zomaar aanwaaien en die loonsverhoging krijg je niet omdat je altijd vriendelijk naar de baas lacht. Werken zul je! Om het leed te verzachten schotelt Manners je wekelijks een tip voor die je carrière vooruit kan helpen. Dat doen we op maandag, zo kom je meteen op stoom voor een productieve werkweek. 

Je bent mogelijks geen ondernemer, geen Olympische atleet of geen miljonair en de kans bestaat dat je dat niet eens wilt worden – oké, behalve dat laatste dan. Toch kun je van deze succesvolle mensen heel wat opsteken om meer gedaan te krijgen in minder tijd.

1. Succesvolle mensen concentreren zich op één ding

Ze kennen hun prioriteiten en werken daar elk dag aan, bij voorkeur tijdens de eerste uren van de werkdag. Welke taak gaat jou het meeste vooruithelpen om je doel te bereiken? Wat gaat ervoor zorgen dat je die promotie krijgt waar je zo naar verlangt?

2. Ze vertrouwen niet op hun toekomstige zelf

Vandaag koop je groenten omdat je gezond wilt eten, volgende week liggen die toch weer te rotten in je koelkast. Dat helpt natuurlijk niet om je doel te bereiken, maar je had het kunnen weten. Succesvolle mensen kennen hun tekortkomingen, en tackelen die in het heden zodat ze zichzelf in de toekomst niet kunnen saboteren.

3. Ze eten samen met hun familie

Topondernemers als Jeff Bezos maken tijd voor de belangrijke dingen in het leven, en dat is niet alleen werk. Tijd met het gezin, sporten, vakantie of wat dan ook; als je het belangrijk vindt, maak er dan tijd voor vrij in je agenda. En hou je daaraan!

4. Ze gebruiken een notitieboekje

Om ideeën te noteren, maar ook om hun hoofd vrij te maken zodat er meer ruimte is om na te denken over andere, belangrijkere dingen.

5. Ze checken hun mails zelden

Succesvolle mensen reageren niet op elke bliep en elke pop-up op hun telefoon. Zoals bij alle andere dingen reserveren ze een bepaalde tijdspanne om hun mails te checken, zodat ze ook deze taak zo efficiënt mogelijk kunnen afwerken.

6. Ze proberen meetings te vermijden

Vergaderingen kosten tijd, lopen uit en er wordt zelden echt iets besloten. Probeer ze dus zoveel mogelijk te vermijden en als je er toch een houdt, zorg dan dat ze kort en efficiënt is.

7. Ze zeggen vaak nee

Miljardair Warren Buffet zei ooit: “The difference between successful people and very successful people is that very successful people say ‘no’ to almost everything.” Onthou dat je maar 1440 minuten in een dag hebt – waarvan je een groot deel al slapend doorbrengt – dus wees hier zuinig op en doe niets tenzij je er echt enthousiast van wordt.

8. Ze doen niet alles zelf

Wat je zelf doet doe je beter, maar daar is niet altijd tijd voor. In sommige gevallen gaat het er niet om wie een taak uitvoert, maar gewoon dát ze wordt uitgevoerd. Delegeren dus!

9. Ze schenken slechts één keer hun aandacht

Hoe vaak open jij een mailtje, om het vervolgens weer op ongelezen te zetten en er later op terug te komen? Laat dat. Als een taak je minder dan vijf minuutjes kost, voer ze dan meteen uit. Dat is niet alleen efficiënter, je krijgt er ook minder stress van want die mail blijft niet door je gedachten spoken.

10. Ze doen bandwerk

Cluster je werk om je efficiëntie te verhogen. Las bijvoorbeeld een vaste dag in voor administratieve zaken, zo verlies je daar doorheen de week geen tijd mee.

Bron: Forbes

31-12-2018 - Jutta