6 tips om wél succesvol af te vallen in 2019

Na een culinair onverantwoorde feestperiode is gewicht verliezen een vast onderdeel van de goede voornemens. Er zijn echter maar weinig mensen die er effectief in slagen om dat voornemen vol te houden. Heb jij wél genoeg karakter? Dan helpen wij je graag op weg met een paar slimme tips om succesvol af te vallen.

Afvallen: de strijd die je kunt winnen

Gewichtsverlies is een complex proces. Natuurlijk kun je minder koolhydraten eten, maar dat is nog geen garantie op succes. Wat je wilt bereiken is een blijvende verandering van je eetpatroon, waardoor je je streefgewicht bereikt én het kunt aanhouden, ook wanneer je andere goede voornemens ergens halverwege februari met de noorderzon zijn vertrokken.

Kwaliteit is alles

Je hoeft geen calorieën te zitten tellen om af te vallen, richt je in de eerste plaats op de kwaliteit van je voeding. Koop verse producten, neem afscheid van voorgemaakte sausjes en prefab maaltijden en zorg dat minstens de helft van je bord uit groenten bestaat. Winkel, kook en eet verstandig en je komt al een heel eind.

10 dingen die je absoluut (niet) moet eten als je wil afvallen

Vermijd strenge regels

Afvallen is heel persoonlijk en er is geen enkel dieet dat voor iedereen even goed werkt. Het belangrijkste bij alle mogelijke diëten is dat je zelfbeheersing opbouwt en karakter toont, en dan kun je dus net zo goed een gezond dieet volgen. Enne … je mag heus wel eens ‘zondigen’, anders hou je het niet vol.

Beperk je suikerinname

Sommige mensen gedijen het best met een alles-of-niets-mentaliteit. Natuurlijk kun je de keuze maken om géén suiker meer te eten, maar zo simpel is het echt niet. Je lichaam heeft immers bepaalde suikers nodig en suiker levert energie. Het is echter wel aan te raden om je suikerinname te beperken.

Tijdens het afvallen dwing je je lichaam om weer vet te gaan verbranden voor de energievraag. De omschakeling naar gezonde suikers als fruit en minder suiker kost even moeite, want je lichaam is gewend (verslaafd) aan een bepaalde hoeveelheid suiker. Dat je lichaam gaat protesteren is dus logisch, maar dit is slechts van tijdelijke aard. Volhouden dus.

Meer bewegen

Je kunt eigenlijk niet diëten zonder te sporten, maar iedereen heeft het altijd zo druk-druk-druk dat net dat erbij inschiet. Toch zijn er genoeg manieren om ook tijdens de werkweek in beweging te komen. Bonus: het helpt je ontstressen, waardoor je weer minder gaat eten van de zenuwen. Voldoende beweging helpt ook om duidelijk onderscheid te maken tussen een hongergevoel en rusteloosheid.

5 manieren om toch te bewegen tijdens een drukke werkweek

Eet meer groenten

Zo eenvoudig, en toch doen zo weinig mensen het: voldoende groenten eten. Vul minstens de helft van je bord met spinazie, broccoli, wortelen en alle andere groenten die je wel herkent uit de reclames over gezonde voeding en je bent al half gewonnen. Hongerke tussendoor? Eet gekookte boontjes of kerstomaatjes als snack.

Stel in 5 stappen een voedingsschema samen en val makkelijker af (of bouw spieren op)

Realistische doelen helpen om af te vallen

Wees realistisch: als je tien kilo wilt afvallen gaat dat niet in een maand lukken. Als je echter probeert om per week 500 gram te verliezen, dan ben je binnen een halfjaar op je streefgewicht en heb je meteen een gezonde levensstijl opgebouwd en kun je volgend jaar eens een ander goed voornemen uittesten.

Wil je afvallen, maar kun je een dieet nooit volhouden? Dan is dit de reden

Reageer op artikel:
6 tips om wél succesvol af te vallen in 2019
Sluiten