25 eenvoudige tips om fit en gezond te blijven

Fit en gezond blijven zit hem niet in vijf dagen per week sporten, maar in zeven dagen per week stilstaan bij waar je mee bezig bent. Want al sport je nog zo veel, tegen een slecht dieet of ongezonde levensstijl kun je niet opboksen. Om je op weg te helpen zijn hier een aantal praktische, laagdrempelige tips die je leven een stuk gezonder zullen maken.

  1.  Drink geen calorieën. Koffie, thee en water zijn jouw beste vloeibare vrienden. Skip dus ook de melk, suiker of andere toevoegingen in je koffie.
  2.  Eet op klein servies. Onderzoek heeft aangetoond dat je dan minder zult opscheppen.
  3.  Sla nooit ontbijt over. Onderzoek heeft aangetoond dat je dan later op de dag ongezonder en meer zult eten.
  4.  Eet geen (mandje) stokbrood bij het eten.
  5.  Probeer minimaal 10.000 stappen per dag te zetten.
  6.  Beperk je alcoholinname zo veel mogelijk.
  7.  Snack met groenten als je trek krijgt. Wortels, selderij, radijsjes en salades doen wonderen tegen een knorrende maag.
  8.  Probeer 7 à 8 uur te slapen per nacht. Dit gaat honger tegen en helpt jouw lichaam genezen.
  9.  Zoek een sportmaatje, maak een vaste afspraak en houd je daaraan.
  10.  Zet je goede voornemens op papier. Dit maakt van een droom een concreet doel.
  11.  Lees verpakkingen en/of gebruik een app om te begrijpen wat je binnenkrijgt.
  12.  Plan vooruit met maaltijden. Weet je dat er ergens niets gezonds zal zijn, neem dan wat mee.
  13.  Zorg dat je voldoende drinkt. Dit voorkomt onder meer dat je uitdroging verwart met honger.
  14.  Omring jezelf met mensen waar je een voorbeeld aan kunt nemen.
  15.  Eet kauwgom tijdens het koken, hierdoor zul je niet willen snacken.
  16.  Beperk het gebruik van sauzen zo veel mogelijk.
  17.  Vervang jouw kant en klare saladedressings door (balsamico-)azijn of citroensap
  18.  Ruim je keuken en tafel op na het eten. Dit voorkomt dat je onnodig door blijft eten.
  19.  Eet nooit meer aan je bureau of voor de televisie.
  20.  Zorg dat je geen ongezonde versnaperingen in huis hebt. Wat er niet is kun je ook niet eten.
  21.  Maak zelf je maaltijden klaar. Zo weet je precies wat en hoeveel je eet.
  22.  Loos de auto en ga met de fiets of lopend naar het werk.
  23.  Probeer telefoongesprekken zo veel mogelijk staand te voeren.
  24.  Zorg dat je sport vóór het avondeten. Dan ga je in elk geval sowieso en gebruik je jouw maaltijd als post-work-out.
  25. Koop een maatpak op jouw ideale gewicht en zorg dat je hier altijd in blijft passen.

Lees ook: Kun je geen 10 keer pompen, dan hebben we slecht nieuws voor je.

Manners België is er nu ook tweewekelijks in je inbox!

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief

Reageer op artikel:
25 eenvoudige tips om fit en gezond te blijven
Sluiten