Fitness en voeding

Trail running is beter – en niet alleen omdat je minder mensen tegenkomt

Runt, forest, run!

Hardlopen is heel goed voor je, maar het is ook – om het beleefd uit te drukken – rotvervelend. Loopbanden zijn saai, op het trottoir word je constant pootjelap gezet en het asfalt verandert je knieën langzaam maar zeker in gehakt. De oplossing? Ga eens in een bos lopen. Trail running is niet alleen beter voor je zenuwen, je wordt er ook een betere loper van. 

Wat is er zo anders aan trail running?

Trail running bestaat vanzelfsprekend voor een groot deel uit lopen, maar ook uit occasioneel springen, draaien en bukken wat heel wat andere spieren in werking doet treden. Da’s heel wat anders dan die repetitieve tred die je anders aanhoudt. Daarnaast moet je er ook je aandacht meer bijhouden. Als je lichaam in staat is om gedachteloos die tien kilometer te lopen die je al jaren op datzelfde parcours aflegt, wat heb je dan echt aan je work-out?

Vooruitgang in de fitness

Veel lopers meten hun vooruitgang in kilometers en seconden, maar die focus op snelheid en afstand heeft een prijs. Na een tijdje kun je gewoon geen vooruitgang meer boeken in de fitness of op straat, en dat werkt bepaald niet motiverend. Die tien kilometer op een bospad vol rotsen, heuveltjes en takken voer je niet zo snel uit als die tien kilometer op de piste, maar je bent wel actiever bezig en moet constant je omgeving inschatten.

Beter leren lopen

Door je work-out niet in de fitness maar in een bos te volbrengen word je een sterkere, snellere en meer wendbare hardloper, ongeacht waar je de volgende keer wil gaan rennen. Hoe komt dat? Je lichaam moet nieuwe manieren leren om met de grond in contact te komen. Wortels, grind, bladeren, rotsen, takken en plassen loeren constant om de hoek en deze kleine verrassingen testen je zenuw- en bewegingsapparaat op manieren die de loopband niet kan nabootsen.

Wat met blessures?

Om je enkel te blesseren op een loopband moet je al erg je best doen terwijl een onopgemerkt takje al genoeg is om een maand in het verband te zitten. Toch is nét trail running de manier om minder blessures op te lopen. Elke stap die je zet op een instabiele, onvoorspelbare ondergrond is er een naar betere coördinatie en betere controle over je spieren, en dat is de beste bescherming tegen kwetsuren.

Versta ons niet verkeerd: als je liever op een loopband staat of gewoon een blokje om gaat rennen is dat een prima manier om in vorm te blijven. Het enige dat we zeggen is: duik voor de afwisseling af en toe eens een bos. Daar pluk je later op de loopband de vruchten van.

Bron: GQ

26-10-2018 - Jutta