Hoe trainen op blote voeten je work-out een boost kan geven

Er zijn zoveel sportschoenen die je helpen om sneller te lopen, meer gewicht te tillen en betere resultaten te behalen. En toch zou het weleens beter kunnen zijn om helemaal geen schoenen aan te trekken. Zo helpt trainen op blote voeten je bij je work-out.

Let op: we zeggen niet dat je meteen je schoenen aan de kant moet gooien in de fitness. Maar af en toe blootsvoets trainen kan je wel helpen om meer grip te krijgen, stabieler te staan en meer kracht te ontwikkelen in je voeten en kuitspieren.

Trainen op blote voeten

Alles wat er in en met ons lichaam gebeurt levert feedback voor ons brein op. Je hersenen verwerken die feedback en sturen dan signalen terug. Onze voeten geven bijvoorbeeld cruciale feedback over onze positiezin (ook wel kinesthesie of propriospectie) en ons kinesthetisch bewustzijn. In het verstaanbaar Nederlands is dat ons vermogen om bewegingen uit te voeren zonder na te denken.

Alleen … bedekken we onze voeten constant, dus hoe kan ons brein dan weten waar onze voeten mee bezig zijn? In theorie geeft blootsvoets trainen ons brein meer feedback en dat kan helpen om blessures te voorkomen.

Trail running is beter – en niet alleen omdat je minder mensen tegenkomt

Hoe begin je eraan?

Als je voeten het gewoon zijn om veilig in een paar sportschoenen te zitten is het geen goed idee om meteen over te stappen op een voltijdse training op blote voeten. Stap je te snel over, dan kan dat blessures net in de hand werken (denk aan stressfracturen, en die wil je niet).

Ook je achillespees en kuitspieren moeten wennen aan verminderde ondersteuning door sportschoenen, dus forceer niets – zéker indien je al een blessure hebt. Wil je graag testen wat blootsvoets trainen jou voor voordelen oplevert, schakel dan stapsgewijs over. Begin met vijf tot tien minuutjes per training en bouw geleidelijk aan op.

Niet alle sporten zijn geschikt voor jouw blote voeten

Gevechts- en zaalsporten zoals bijvoorbeeld boksen worden sowieso vaak blootsvoets beoefend, maar ook bij krachttraining kan het een voordeel bieden. Oefeningen als deadlifts en squats kun je prima blootsvoets uitvoeren.

Let echter wel op met sporten en oefeningen die een grote impact hebben of waarbij je bijvoorbeeld moet springen. Deze bewegingen zorgen voor een grote en plotse druk op je ligamenten en pezen. Als die (nog) niet sterk genoeg zijn, zul je net sneller geblesseerd geraken op blote voeten.

Ben jij klaar om eens wat vaker te trainen op blote voeten? Weet dan wel dat je voeten minder goed beschermd zijn, want zelfs het kleinste gewichtje wil jij niet op je tenen krijgen, right?

 

Waarom meer mannen aan yoga zouden moeten doen

Bron: Men’s Health

Reageer op artikel:
Hoe trainen op blote voeten je work-out een boost kan geven
Sluiten